המאבק בערד: אלפים מחו בבני ברק

הסכסוך בערד. אלפי חסידי גור התכנסו בצהריים (שלישי) לעצרת תפילה במרכז בני ברק בשל מה שכינו "חילול בית הכנסת בערד", כלשונם. מחר צפויה להתקיים עצרת דומה באשדוד וביום חמישי בירושלים.

במעמד נטלו חלק רבנים ואדמו"רים בעיר הנמנים על הפלגים החסידיים. לקראת סיום המעמד הבהיר הרב מרדכי שטרן מזכיר מועצת גדולי התורה כי "אנו מוחים למען כבוד שמים אנו מוקיעים חילול בית כנסת בכל מקום שהוא. תורתנו הקדושה לא תהא מוחלפת. אנו פונים לראשי המדינה ולעירייה שכל יהודי יוכל להתפלל ברוגע ולמנוע את ההידרדרות הרוחנית".

הרב אלימלך בידרמן, אמר בעצרת כי "צריך להרעיש עולם ומלואו, כשיש חילול שם שמיים מחפיר במקום אחד, חובת המחאה על כולנו".

הרב דניאל זר הוסיף: "כאשר באים פורעים ומחללים בית כנסת שוב ושוב ובזים לקדשי ישראל זהו דקירה בלב האומה כולה, אי אפשר לשתוק. זהו זמן לחשבון נפש עבור כולנו".

העצרת התקיימה כאמור בעקבות הפגיעה בקהילה החרדית בערד שהגיעה לשיאה בשבת, כאשר פעילי מפלגת "יש עתיד" הפגינו מול בית הכנסת בעיר תוך חילול שבת מופגן וביזוי התפילה והמתפללים. בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת בעיר קהילה חרדית. בשנה שעברה נבחר לראשות העיר ניסן בן חמו המשתייך למפלגת "יש עתיד".

בקהילה החרדית בעיר טענו כי הקמפיין של בן חמו לראשות העיר התבסס על "שנאת חרדים". מאז קיים עימות בין ראש העיר להנהגת חסידות גור בערד אשר לדבריהם עושה צעדים להגביל את התרחבות הקהילה בעיר ואף לצמצם אותה.

אתמול הבהירו ראשי 'דגל התורה' הליטאית כי הם תומכים במאבק נגד הדרת חרדים ברשויות המקומיות אך לא יצאו להפגנות.

"יש הבדל בין תמיכה במאבק נגד ראש העיר לבין לצאת להפגנות, שרבותינו לא מורים לנו", הסבירו בביטאונם 'יתד נאמן'. עם זאת, באשר למחאה עצמה – הבהירו הליטאים כי הם מביעים תמיכה מוחלטת. "המחאה החריפה המושמעת בימים אלו נגד תופעת ראשי הערים המתנכלים לציבור התושבים החרדי בעירם, ששיאה במקרה המזעזע של הפגיעה הנוראה בקדושת בית הכנסת בערד – מקיפה מטבע הדברים את כל חוגי היהדות החרדית.

"כל מי שלב יהודי בקרבו, מוקיע ומגנה את המעשה השפל של אותם "מפגינים", שהעזו לחלל כך את קדושתו של בית תפילה יהודי בעיצומה של שבת קודש, ולא פחות מכך (ואולי אף יותר) – את אלו העומדים מאחוריו, את אלו שזרעו ברינה את זרעי ההסתה – וקצרו בדיצה את פירותיה הבאושים".