טליה ששון מגישה לשרון את דו"ח המאחזים בשנת 2005
טליה ששון מגישה לשרון את דו"ח המאחזים בשנת 2005צילום מסך מתוך תוכנית המקור ערוץ 10

ניתן למנות שורה ארוכה של אשמים בתוצאה העגומה שאליה הגענו, הרס הישוב עמונה שבלב חבל בנימין, וזאת לאחר הרס הישוב מגרון, הרס הבתים בגבעת האולפנה ועוד.

ממשלות ישראל בשנים האחרונות, שופטי בג"ץ, אנשי הפרקליטות, ארגוני השמאל הקיצוני הישראליים, צמד עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, ועוד ועוד, כולם אשמים בתוצאה הסופית. חלקם ישמחו להודות ב"אשמה", אחרים יבקשו אולי לגלגל אחריות.

אולם, תחקיר התכנית "המקור" בערוץ 10, ששודר אמש (שלישי) שם את האצבע באופן מדויק על הנקודה שבה הכל התחיל ומבהיר היטב מי האשם בתחילת גלגול כדור השלג שהביא אותנו לנקודת הזמן הנוכחית בה ישוב בישראל עומד להיעקר מן היסוד בתוך ימים עד שבועות.

מי שחשף את העניין הוא דרור אטקס, פעיל שמאל קיצוני ידוע ומי שעמד בראש פרוייקט מעקב ההתנחלויות של תנועת "שלום עכשיו". כמה פעיל שמאל קיצוני הוא אטקס? רמז תוכלו למצוא בכך שלדעתו כל מתנחל הוא בעצם שווה לאנטישמי. ממש כך, בקולו.

אטקס מספר בתוכנית, בקולו, שהרעיון לעתירה הראשונה מבין כל שלל "עתירות המאחזים" נולד אצלו מקריאה ב"דו"ח טליה ששון". למי ששכח נזכיר כי מדובר בדו"ח שהזמין ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ממי שהיתה בעבר בכירה בפרקליטות המדינה ובהמשך הפכה גם היא לאושייה בכירה מאוד בשמאל הישראלי, עורכת הדין טליה ששון. הדו"ח, שהוזמן על ידי שרון, קבע ביחס לחלק ממה שהוגדר "מאחזים" כי הם יושבים על "קרקע פלסטינית פרטית". עד לאותו רגע איש, אפילו בעמותות השמאל הקיצוני, לא חשב על האפיק המשפטי כאפיק המאבק בהתנחלויות. בעקבות הדו"ח נולדה עתירת עמונה הראשונה, זו שהסתיימה בפינוי האכזרי והאלים בשנת 2006, וממנה התגלגלו בזו אחר זו יתר העתירות המהוות יחד את חזית המאבק המשפטי בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.

כאשר מבינים שזה המצב, מבינים שלמעשה, מי שהתחיל לגלגל את כדור השלג הזה הוא אריאל שרון, מי שבאופן אבסורדי היה זה שרעיון המאחזים נולד אצלו, במוחו הקודח. גם את התאריך אפשר לסמן: חודש יולי 2004. שם הכל התחיל.

וכך, שנים אחרי ההתנתקות ואחרי שעזב את המערכת הפוליטית והזירה הציבורית בנסיבות רפואיות קשות, ממשיכים זרעי ההרס שזרע ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לפגוע בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.

דרור אטקס בתכנית המקור
דרור אטקס בתכנית המקורצילום מסך מתוך התוכנית