שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר, ג'ון בולטון, אמר ביום שישי לרשת "פוקס" שהימנעות ארה"ב בהצבעה האנטי-ישראלית במועצת הביטחון של האו"ם מהווה "תקיעת סכין בגבם של הישראלים".

לדבריו, אין ספק שמגישי ההחלטה האנטי-ישראלית התייעצו לפני כן עם ארה"ב.

בולטון הפנה אצבע מאשימה כלפי היהודים תומכי ברק אובמה – מבלי לומר במפורש את המילה "יהודים" – ואמר שהמעשה של אובמה היה צפוי. "הייתי אומר לאנשים בקהילה של תומכי ישראל בארה"ב שהגנו על מדיניות המזרח התיכון של אובמה בשמונה השנים האחרונות; אתם הייתם צריכים לראות את הדבר הזה מגיע, וזה מה שקיבלתם על תמיכתכם בברק אובמה", קבע.

בניגוד לפרשנים שטוענים שההחלטה היא בעלת ערך הצהרתי בעיקר, בולטון אמר שמדובר בניסיון להצר את צעדיו של ממשל טראמפ. ההחלטה "מפרה כמעט 50 שנות מדיניות אמריקאית לגבי המזרח התיכון", מאז החלטה 242 של האו"ם שהתקבלה לאחר מלחמת ששת הימים, טען בולטון.

לדבריו, בעוד החלטה 242 קבעה את העיקרון של שטחים תמורת שלום, ההחלטה החדשה מנטרלת למעשה את ישראל במו"מ משום שהיא "אומרת שהכיבוש הישראלי אינו לגיטימי ולכן אין לישראל שטח שהיא יכולה להחזיר תמורת שלום".

בניגוד למה שממשל אובמה טוען, ההחלטה מפרה את יחסי הכוחות בצורה שפוגעת מאוד בישראל, הצהיר בולטון. "זה אכן משפיע על שיחות לקראת הסכם קבע, זה פוגעת בביטחון של ישראל בדרכים מאוד עמוקות", הדגיש. תוצאות ההצבעה יורגשו למשך הרבה שנים, הוסיף, וכולן פוגעות בישראל – וגם בארה"ב.

בולטון אמר שאין שום סיכוי שההחלטה תגרום לישראל לעצור את מפעל ההתנחלות. הוא העריך שיהיה לה אפקט הפוך: חיסול אופציית שתי המדינות. הוא קרא גם להפסיק את המימון שארה"ב מספקת לאו"ם.