מרכזו של חג החנוכה, חוץ מהנס והדלקת הנרות החגיגית, הוא כמובן הסביבון. רבי נחמן, כהרגלו להתבונן בחפצים ובתופעות טבע מהמציאות ולהבין אותם באופן רוחני יותר, פיתח תורה שלמה אודות אותו הסביבון.
המצב הלא טבעי של הסביבון הוא כשהוא נופל, ואז אנו רואים רק אות אחת מהאותיות החקוקות עליו, ואין אנו יכולים לראות את כל צדדיו ביחד. במצבו הטבעי אנו רגילים לראותו מסתובב וזה אחד הדברים המיוחדים בו - שהמצב הטבעי שלו בו הוא בא לידי ביטוי, זה לא כשהוא נח ולא כשהוא נופל, אלא כשהוא מסתובב. מכאן שמו "סביבון" ולא, למשל, "מונחון". ברגעים אלו הוא הופך לאחד.
"כוליותו היא בעצם אחת", אומר רבי נחמן. אין לנו דרך לדעת מי הוא, איזה אות הוא – הוא אחד, לכן גם יש לו רגל אחת ואוחזים אותו מלמעלה בידית אחת. אנחנו ממתינים לרגע בו הוא ייפול על אחת האותיות ויחשוף את עצמו.
כך גם האדם, אנו מנסים להבין מי הוא ומה. גם אם אנחנו מכירים מישהו, ברוב המקרים לא נוכל לדעת מי הוא באמת ו"על איזו אות הוא ייפול הבוקר". אנחנו אוהבים להכניס אנשים למגירות. לקטלג את האנשים סביבנו כחילוני, דתי, שמאלן, ימני, רציונלי או רגשי, אבל בעצם האדם הוא יצור מורכב יותר מאשר רק אחד מצדדיו, יש בו צדדים שונים.
התודעה האנושית, למרות שהיא שואפת לכך, לא באמת יכולה ללכוד את המציאות ולהגדיר אותה בדיוק, למרות הרצון העז שלנו להגדיר ולקבוע. לכן היכולת שלנו לגלות את סודו של הסביבון מלמד אותנו על העולם כולו שמסתובב ולא נח לרגע. כאן אנו צריכים להיות קשובים לסיבוביות ודרכה לראות את הדבר הכולל, השלם.
כשאנו משחקים בסביבון, אי אפשר להתעלם מזה שאנו מצפים שהוא ייפול. הנפילה היא חלק מהמשחק. היא זו שיוצרת את העניין, ביכולתה לגרום לאחד להפסיד ולשני לנצח. זו מהותה. לאחר שהסביבון נופל, אנו מסובבים שוב, מתכוננים לנפילה הבאה. גם בעולמנו אין דרך להעלים את הרצון שלנו להגדיר את האדם שנמצא מולנו, אבל בשנייה שהגדרנו אותו אפשר להמשיך ולחזור לסובב, ולגלות מחר שיש בו גם צדדים נוספים.
הצעתי פעם להנהלת הכנסת שרצפת הכנסת תהיה בנויה כמו סביבון, יו"ר הכנסת בלחיצת כפתור יסובב את קרקעית המליאה, וחברי כנסת "יגרילו" מפלגות שונות ויצטרכו להציג את האג'נדה של המפלגה שהוגרלה.
בסופו של דבר נגלה שבכל אחד יש את כל הצדדים כולם, רק שכרגע בהיותו במשבצת הנוכחית, הדעות שלו מסונכרנות לדעות של המפלגה במסגרתה נבחר. זו טכניקה שיכולה לעבוד גם בקשר זוגי, אמירת הטיעונים של הצד השני, תורמת להבנה גדולה יותר בין הצדדים. כאן היא ההבנה שגם בחפץ זעיר כסביבון, יש משמעויות עמוקות מהן ניתן להשליך על חיינו אנו.
הרב דוב זינגר הוא ראש ישיבת מקור חיים בגוש עציון