עו"ד מארק צל
עו"ד מארק צלצילום: אלירן אהרון

מרק צל יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל אומר לערוץ 7 כי ההיסטוריה הפוליטית בארה"ב לא ראתה מעולם מחזה כזה של נשיא שפועל נגד בת ברית קרובה, בשלהי כהונתו.

"אני מסכים עם כל מילה של ראש הממשלה לגבי שיתוף הפעולה הפסול של אובמה וממשלו ביוזמת ההחלטה של מועצת הביטחון. אני חושב לצערי, שהנשיא אובמה עושה כל מה שהוא יכול לעשות כדי לחבל במדיניות של ממשל טראמפ - וזה דבר שאין לו תקדים בהיסטוריה הפוליטית בארה"ב - שנשיא שהוא מה שנקרא ברווז צולע מנסה להכשיל את הנשיא הבא".

"זה באמת חבל שהוא לא יודע איך לצאת מהבית הלבן בכבוד - ולפי ידיעות שאני מקבל הוא מתכוון להישאר בוושינגטון ולנהל מעין ממשלת צללים, דבר שאין לו תקדים", טוען צל.

לדבריו, גם במפלגה הדמוקרטית תוקפים את צעדיו האחרונים של אובמה. "אפילו גורם דמוקרטי מובהק כמו פרופסור אלן דרשוביץ', שהצביע בעד אובמה, אומר שמה שהוא עושה עכשיו זה אסון. אנחנו מקווים שיהיה ניתן למזער את הנזק של ההחלטה באמצעות לחצים כספיים על האו"ם, כי ארה"ב מממנת קרוב לרביעית של התקציב".

"אובמה, לצערנו, ידע היטב מה הוא עושה. כדי להפוך את ההחלטה הזאת צריכים הצבעה חוזרת במועצת הביטחון - ושם יש ארבע חברות עם זכות וטו - שכל אחת מהן יכולה לנטרל את הדרישה לקיים הצבעה חוזרת, לכן לדעתי הסיכוי קלוש. צריכים להפעיל לחץ אחר על האו"ם, כדי שהם יחשבו שנית על האסון שנגרם".

צל חושב שצעדיו של אובמה, הם חלק מחוסר יכולת להתמודד עם ההפסד בבחירות. "בגלל שהדמוקרטים הפסידו, הם מנסים לגרום נזק למנצחים. אנחנו יודעים גם שבעוד שלושה שבועות יש את הועידה בפריז והיועץ הבכיר של אובמה אמר במפורש שמזכיר המדינה ג'ון קרי יגיע לשם וכנראה יכריז על הכרה במדינה פלסטינית".

"אלו דברים שאינם מתקבלים על הדעת. במקום שהנשיא ידע לצאת מהבית הלבן בכבוד, הוא מנסה להנציח את המדיניות הכושלת שלו ולחבל באפשרות הממשל החדש לממש את המדיניות שלו. אובמה מסוכן יותר מקרטר, כי קרטר עשה את מה שעשה לאחר הנשיאות ואובמה מנסה לממש את המדיניות העוינת נגדנו כבר עכשיו".