ח"כ אלעזר שטרן, במהלך הדיון
ח"כ אלעזר שטרן, במהלך הדיוןצילום: חזקי ברוך

שדולת עם, דת ומדינה בכנסת התכנסה היום (שישי) לדיון תחת הכותרת "המשבר ביחסי יהדות התפוצות ומדינת ישראל".

יו"ר השדולה, ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הביע בדיון אכזבה מכך שנציגי הקואליציה לא באו לדיון. "אף אחד מהקואליציה לא הגיע - וזה חלק מהבעיה. לצערי הרב, הכרה בזרמים אחרים ביהדות או במתווה פשרת הכותל מתעכבת. פשרה ודיאלוג הפסיקו להיות כלי עם יהדות התפוצות".

הוא הוסיף כי "מתווה הכותל הוא פשרה ולצערי גם הפשרה הזאת לא מיושמת. אין כאן עזרה לרפורמים אלא עזרה לנו. הציבור בישראל ובתפוצות מסתכל איזו יהדות אנחנו מציעים לו - ואומר לעצמו - 'אם זאת היהדות עזבו אותי ממנה'".

"פשרה ודיאלוג אינם כלי מול התפוצות"חזקי ברוך

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) המשמשת גם היא כיו"ר השדולה הוסיפה, "אני כואבת. יש כאן אנשים מכל הזרמים, אנשים בקהילות בחו"ל שמרגישים שמדינת ישראל שכחה אותם ומפסיקים לדבר עליה".

"זה מחיר הקרע איתם ומחיר הבגידה של ראש הממשלה שלנו. הכותל המערבי אף פעם לא היה מחולק. המציאות השתנתה. אני אישה דתית ומחויבת להלכה, אבל אני לא מסכימה שיעשו עם היהדות שלי מסחרה. אנחנו כמדינת ישראל אחראיים על כל היהודים בעולם - ועלינו לזעוק את הזעקה. כולנו באותה סירה".

"לא מסכימה שיעשו עם היהדות שלי מסחרה"חזקי ברוך

נתן שרנסקי, מיוזמי מתווה הכותל, דיבר על החשיבות בפתיחות לזרמים השונים ביהדות וחשף מעט מהמתרחש מאחורי הקלעים. "עם כל הכעס על מתווה הכותל, ראש הממשלה שיזם אותו השקיע בו המון אנרגיה וציפה אולי להתנהגות אחרת מצד הפרטנרים החרדים".

"נתניהו אמר לי שהוא לא מוכן להביא את המתווה לממשלה - ואז היא תיפול בגלל העניין ותבוא ממשלה אחרת", סיפר שרנסקי.

הוא הוסיף כי "יעזור לנו שתהיה פחות בורות של חברי הכנסת מי אלו הרפורמים. הגישה שלנו צריכה להיות רחבה - שכל חבר כנסת ידע הכל. דיבורים של שרים לפיהם רפורמים אינם יהודים, משפיעים על כל העולם היהודי - ופוגעים בתפוצות. אנשים רבים טוענים שרפורמים מביאים לידי התבוללות, וזה לא נכון, כי זאת הגנה אחרונה לפני התבוללות".

הרב סמואלס מבוסטוןחזקי

הרב רונן לוביץ, נשיא תנועת נאמני תורה ועבודה הוסיף, "כנגד ההקצנה אנחנו צריכים לשבת ביחד, אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. יש פה יהדות מדירה ולא מכילה וכולנו חוששים למה שעלול לקרות אם התהליך הזה יתמשך. לי בתור רב אורתודוקסי קשה להגיד שצריך לשבת עם רפורמים וקונסרבטיבים, אך זה הכרחי בנסיבות אלו".

"יש בחברה הישראלית פערי ידע וחוסר מודעות משמעותיים בנוגע ליהודי התפוצות. תופעת ההתנשאות של הרבנות הראשית כלפי יהדות התפוצות היא הבעיה העיקרית וזו קריאה לדו-קרב במקום לשתף פעולה", דברי הרב לוביץ.