השר אזולאי
השר אזולאיצילום: אלירן אהרון

עיריית לוד הגישה עתירה לבג"ץ נגד השר לשירותי דת, דוד אזולאי, בה היא מבקשת לתת צו המורה לשר לנמק מדוע הוא נמנע מלמנות שני רבנים לעיר.

זאת, לטענת העירייה, בניגוד לתקנות שירות הדת היהודיים ובניגוד לכל נורמה של מינהל תקין.

על פי העתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד עפר שפיר ושות', למעלה משנה שהעיר לוד מתנהלת ללא רבני עיר לאחר שבמהלך 2015 נפטר הרב הספרדי ואילו הרב האשכנזי פרש לגימלאות.

למרות פניות חוזרות ונשנות של ראש העיריה לשר ובקשה למנות שני רבנים לעיר, הדבר לא מתבצע ללא כל נימוק מצד השר.

בעתירה נטען, כי כעיר מסורתית, מאופיינת לוד בצריכת שירותי דת גבוהה במיוחד. קיימים בה כ-70 בתי כנסת המלאים בשבתות וחגים, עסקים רבים הם בעלי כשרות רגילה ומהדרין, מקוואות רבים קיימים בה (מספר הטובלות במקוואות בשנה עומד על כ-15,500 נשים) וכמאה חנויות מזון בציבור היהודי בלוד, מתוכן כ-90% בעלי תעודת כשרות.

לדברי העירייה, קיימת אכיפה בכל הנוגע לחוק העזר העירוני האוסר פתיחת עסקים בשבת, כ-260 תעודות נישואין מונפקות בשנה וכן 160 תעודות רווקות. כמו כן, נערכות בעיר עשרות אזכרות מדי שבוע - דבר כשלעצמו מחייב היערכות מיוחדת (כ-430 נקברים בשנה).

לטענת העירייה, "על המדינה לספק את האפשרות לממש את העיקרון בדבר חופש הדת, כאשר ההימנעות מלמנות רבני עיר פוגעת בזכותם של התושבים לקבל שירותי דת על פי השקפתם ואמונתם, שימומנו על ידי המדינה".