בחירתו של טראמפ לא אומרת שנתניהו יכול לנוח על זרי הדפנה. נתניהו וטראמפ
בחירתו של טראמפ לא אומרת שנתניהו יכול לנוח על זרי הדפנה. נתניהו וטראמפצילום: קובי גדעון, לע"מ

זה לא סוד שבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית יכולה להוות הזדמנות חסרת תקדים לימין הישראלי.

התבטאויותיו החדות של טראמפ לאחר הבחירות, כלפי האו"ם ובכלל, מאוששות שהצהרותיו של הנשיא החדש לא היו רק סיסמאות לצורכי בחירות.

למעשה, מדובר בשינוי כה דרמטי למדינת ישראל וממשלת הימין, כך שאפשר לראות ב‑20 בינואר, יום כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא, כתחילתה של כהונה חדשה גם לבנימין נתניהו. אם תרצו, בנימין נתניהו השלישי.

כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו, בשנים 96'‑99', התאפיינה בניסיון לבלום את המשך יישום הסכמי אוסלו מול ביל קלינטון, נשיא אמריקאי דמוקרטי שראה בהסכמים אלה את החזון שלו לעתיד המזרח התיכון.

בתקופת כהונתו השנייה, מאז 2009 ועד סוף 2016, נאלץ נתניהו להתמודד מול נשיא אמריקאי עוין, אולי העוין ביותר מאז קרטר. עד כמה עוין אובמה לישראל ניתן להיווכח בימים אלו, בהם הנשיא האמריקאי מנצל את העובדה שהוא חופשי מאילוצים פוליטיים כדי להסיר את הכפפות, ועל הדרך גם את המסכה, בהתנהלותו מול מדינת ישראל.

עם זאת, בחירתו של טראמפ לא אומרת שנתניהו יכול לנוח על זרי הדפנה. ההפך הוא הנכון. אם בתקופת שתי כהונותיו הקודמות נקט נתניהו, ובצדק, בגישה של "שב ואל תעשה – עדיף", כעת עליו לשנות את דפוס הפעולה ולקדם באופן פעיל את מדיניותו, תהא אשר תהא. נחמד לדעת שממשל טראמפ יפעל בכיוונים הנכונים, אבל לצד זאת חשוב להבין שאף אחד לא יעשה את העבודה בשבילנו. גם לא טראמפ. טראמפ צפוי להתמקד, ובצדק מבחינתו, בקידום האינטרסים של ארצות הברית. ממשלת ישראל צריכה לזהות את אזורי החפיפה עם מדיניות ממשל טראמפ כדי לקדם את האינטרסים הישראליים.

יתרה מזאת, גם אם בחירתו של טראמפ שינתה את כל כללי הפוליטיקה האמריקאית, עדיין אפשר לצפות כי כמו בקדנציות של נשיאים לפניו, ככל שהקדנציה תתקדם כך ייערמו בפניו מכשולים פוליטיים רבים יותר. ולכך ממשלת נתניהו צריכה להתכונן. כי מה שהיא לא תעשה בתחילת הכהונה של טראמפ, יהיה לה יותר קשה לקדם מאוחר יותר.

מקובל שכשראש מדינה חדש נבחר הוא בונה לעצמו תוכנית 100 ימים שבמסגרתה הוא מבקש לקדם את תוכניותיו המשמעותיות עם תחילת הכהונה. סביר להניח שעם השבעתו של טראמפ, נשמע על תוכנית 100 הימים הראשונים. באופן יוצא דופן ולאור הנסיבות הדרמטיות, ראוי שגם נתניהו יבנה לממשלתו תוכנית 100 ימים שתתאים לגודל השעה.

הכותב הוא מנהל הפרויקטים של המכון לאסטרטגיה ציונית