יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, עצוב שלא נשמע קולם של חברי הכנסת הערבים נגד התנהגותו של באסל גטאס, ומציע לשקול חקיקה שתאפשר לח"כ החשוד בפלילים להשעות עצמו, על רקע פרשת סלומינסקי.

"אני ממש עצוב מאד שלא נשמע קול ברור של נציגי הציבור הערבי בכנסת נגד התנהגותו של גטאס. אני רוצה לקוות שאילו היה מתרחש מקרה כזה באחת ממפלגות הימין, היינו שומעים גינוי והתנערות חד משמעית'', אמר אדלשטיין בראיון לגדעון אלון בעיתון "ישראל היום".

לדבריו הח"כים מהרשימה המשותפת היו צריכים להסתייג ולהתנער מהמעשים של חברם לסיעה. ''אני בטוח שהקול הזה חסר מאד למאות אלפי אזרחים בישראל".

אדלשטיין התייחס ליוזמה שמקדם השר אלקין - להרחיק את גטאס מהכנסת באמצעות חוק ההדחה. "על מנת להניע את התהליך של חוק ההדחה זקוקים לתמיכה של 70 ח"כים מתוכם 10 נציגים של האופוזיציה. כרגע אין תמיכה כזו בכנסת, משום שכל סיעות האופוזיציה מתנגדות להדחתו. אבל אני מאמין שאם בתום החקירה יוגש כתב אישום נגד גטאס וההליכים המשפטיים יתגלגלו זמן רב וימשכו חודשים ואולי אפילו שנה ויותר עד לגזר הדין הסופי, תהיה הצדקה להפעיל את חוק ההדחה ויהיו 90 ח"כים שיתמכו בו ואז החוק יוכל לגאול את הכנסת מנוכחותו של ח"כ כזה".

עלינו להיות זהירים בכבודם של הח"כים שהם זכאים כל עוד לא הוכח אחרת ולמנוע מציאות של חקירות שבדיעבד יתברר שהתבססו על עלילות שווא שנועדו להכפישם.
בנוגע לטענות נגד ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הזכיר אדלשטיין: "הצעתי לסלומינסקי לנהל את המאבק שלו נגד הטענות שהועלו נגדו מחוץ לכנסת ולא כח"כ. לדעתי ח"כ הרוצה לברר סוגיות כאלה ולטהר את שמו צריך לוותר על התואר ח"כ. יש לי בהחלט יחסים טובים עם סלומינסקי, אבל אני מצפה מח"כים שיאמרו שהכנסת שהיא המוסד שבו הם חברים ,יותר חשוב מהם.

''אם ח"כים שמוטחות נגדם טענות כאלה ואחרות ימשיכו לכהן בכנסת, נאבד את האמינות שלנו בעיני הציבור. איך אנחנו יכולים לפקח על גופים אחרים כמו השב"כ או המוסד, שנציגיהם המגיעים לדיונים בוועדות הכנסת מתחילים להתלחש ביניהם כשהם רואים ח"כים מסוימים?".

כיום ח"כ שנחשד בפלילים ומתנהלת נגדו חקירה איננו יכול להשעות עצמו אלא רק להתפטר. יו"ר הכנסת קורא לשקול חקיקה שתאפשר לח"כ להשעות את עצמו במקרה של חקירה פלילית.

"אני בהחלט חושב שיש מקום לשקול את האפשרות הזו. מצד שני עלינו להיות זהירים בכבודם של הח"כים שהם זכאים כל עוד לא הוכח אחרת ולמנוע מציאות של חקירות שבדיעבד יתברר שהתבססו על עלילות שווא שנועדו להכפישם.

"לכן עלינו לחפש את שביל הזהב. אינני רוצה שנחזור למציאות ששררה ערב הבחירות לנשיאות שמיד לאחר שפורסמו שמות המועמדים, החלו לפרוח תלונות נגד חלק מהם ועד היום איננו יודעים מי עמד מאחוריהן", מדגיש אדלשטיין.