''הגבולות היטשטשו''
''הגבולות היטשטשו''צילום: עזרא גבאי

ועדת החינוך של הכנסת דנה אתמול (שני) בנושא סמכות המורים. את הדיון יזמה ח"כ שולי מועלם-רפאלי ממפלגת הבית היהודי והשתתפו בו נציגים ממרכז שפר העוסק בתחומי ההורות, הזוגיות והמודעות האישית.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) סיפר: "כשאני הייתי ילד, למורים ולהורים היתה סמכות וההיררכיה היתה מאד ברורה. משהו השתבש בשנים האחרונות ואנו צריכים למצוא תקצוב מתאים כדי לתת הדרכה מתאימה להורים ומורים ולתקן את המצ​ב הקיים​''.

"חשוב שנזכור שהורים ומ​חנכים כשמם כן הם", אמרה מועלם. ''הם צריכים להורות ולחנך​. במרכז שפר הבינו את זה וזה מה שהם עושים בקורסים למורים ובהנחיות הורים". ח''כ ​מועלם הוסיפה כי "​במרוצת השנים ובעיקר בעקבות התפתחות הטכנולוגיה, הגבולות היטשטשו. ילדים כיום יודעים הרבה מעבר למה שהוריהם ידעו בילדותם. הנגישות לתכנים זמינה. הטכנולוגיה היא דבר מבורך, אך יש לזכור שהיא גורם מרכזי לאובדן סמכותם של הורים ומורים ואובדן הסמכות מגביר את האלימות בחברה.

"כמו שאנחנו יודעים להעצים נשים, אנחנו חייבים להעתיק דפוס זה לטובת העצמתם של הורים ומורים. במרכז שפר מבינים זאת ומעצימים את ההורים והמורים בקורסים שמחזירים את הסמכות לידיהם".

למרכז שפר מגיעים בכל שנה כ-5000 הורים ומאות מורים כדי ללמוד כיצד להחזיר לידיהם את הסמכות, וכיצד להעביר את האחריות הלימודית בחזרה לידי התלמידים.

​"חוסר סמכות מתבטא בדרכים רבות. מחוצפה והעדרויות תלמידים מהלימודים ועד אלימות כלפי מורים. התוצאה היא שהתלמיד לא לומד. זאת מגיפת מדינה, חוצה מגזרים ומגדרים, הדורשת טיפול דחוף" אמרה בועדת החינוך יעל זלוטניק, מנחת הורים במרכז שפר ואשת חינוך.

"המערכת חייבת לעשות שינוי ולהראו לתלמידים שהאחריות בידיים שלהם. כשהמורים וההורים משנים את מקומם למנהיגים, התלמידים כבר מצטרפי אליהם. זה תהליך חשוב וחיוני", הדגישה​