"הועדות מאשרות הפלות לא חוקיות"

פרופ' יוסף שנקר, לשעבר יו"ר הועדה לקביעת הסדרי הפסקת הריון בבית החולים הדסה עין כרם, אומר בראיון לערוץ 7 כי הוועדה מאשרת היום גם הפסקות הריון שהן לא בהתאם לחוק.

פרופ' שנקר מתייחס ליוזמה לצרף רב או קאדי לוועדות לאישור הפלות, מאחוריה עומד בין היתר ח"כ יהודה גליק (הליכוד).

"לאישה יש את הזכות אך היא גם צריכה לקבל תמיכה של סביבה והסברה ולכן גם בוועדה שהיתי יו"ר שלה כ-25 שנה הכנסנו בחוקים של הפסקות הריון שהעובדת הסוציאלית שהיא גם אישה היא גם הראשונה שתפגוש את האישה שפונה לוועדה ותיתן לה את כל ההסברים והשלכות ולהפנות אותה ליעוץ", מספר פרופ' שנקר.

לדבריו, "הבעיה שהכנסה של אנשי דת היא בעייתית, כי מי שהולך לשאול את הרב זה הבעל ולא האישה ולא היא מבטאת את רגשותיה. לכן ההצעה של גליק בעייתית, היא לא רק בעיה נפשית אלא גם חברתית בסביבתה הקרובה".

הוועדות היום ממלאות את תפקידן?

"הוועדות ממלאות את תפקידן בחלקן וזאת הביקורת שלי לכל אורך הדרך. אין בקרה על החוק. אם יש חוק צריך לבקר ולקיים אותו. אם יש חוק ויש בו סעיפים צריך ללכת לפיהם. היום למשל 20 אחוז של נשים עוברות הפלה בגלל שהריון מסכן את בריאותן אין לזה שום יסוד. או האחוזים של הפלה בשל אונס או יחסים שאינם מקובלים אין לזה יסוד וכותבים סתם", משיב פרופ' שנקר.

"אין באמת ירידה במספר ההפלות", אומר שנקר, "מספר ההפלות הוא אותו מספר אבל האוכלוסייה גדלה אבל אין באמת ירידה".

אתה מקבל את הסיסמאות של נשים וחברות כנסת לפיהן הפלות אינן עניין לגברים?

"גברים, תצאו לנו מהרחם - אין שום ספק שאישה מכירה את ההריון ואת התופעות שלו יותר טוב מכל גבר אחר אבל שמדברים על חברה בכללותה ומי ששותף להריון הוא גם הגבר אז אי אפשר להגיד 'תצאו לנו מהרחם'. מובן מאליו שהגבר צריך להיות שותף אבל מובן מאליו כמו שהחוק אמר שהחלטה הסופית היא החלטה של האישה".