קבר יהושע בן נון. ארכיון
קבר יהושע בן נון. ארכיוןפלאש 90

שופט בית משפט השלום בפתח תקווה עודד מורנו דחה בשעות הצהריים (חמישי) את דרישת המשטרה והורה על שחרורם של עשרת המתפללים שנעצרו בקבר יהושע בן נון, ללא תנאי.

מדובר בעשרה חסידי ברסלב שנכנסו בלילה הקודם ללא תיאום לקבר יהושע בן נון בכפר כיפל חארס הסמוך לעיר אריאל, והותקפו בידי ערבים במקום. החסידים התקשרו למוקד 100 של המשטרה, ולאחר שחולצו מהמקום בידי כוחות הביטחון נעצרו על ידי המשטרה.

השופט קיבל את עמדת עו"ד חי הבר שייצג את העצורים מטעם ארגון חוננו ודחה את בקשת המשטרה להרחיקם מאזור השומרון ל-60 יום ולהורות על הפקדה של -2,000 ₪, תוך שהוא קובע כי לא קיים חשד סביר לביצוע עבירה מצדם. השופט אף סירב לבקשת המשטרה לעיכוב ביצוע ההחלטה.

במהלך הדיון סיפר נציג המשטרה כי המון ערבי יידה אבנים לעבר המתפללים ולעבר כוחות צה"ל שהוזעקו למקום, אולם הודה כי איש מהם לא נעצר. הנציג המשטרה אף ציין כי פורעים אף גרמו לנזקים לרכביהם של המתפללים.

עו"ד הבר ביקש מנציג המשטרה לאשר כי לא קיים איסור חוקי להיכנס לקבר יהושע בן נון, אולם זה התחמק. השופט מורנו עצר את הדיון והורה לנציג המשטרה לברר את הסוגיה ולהחזיר תשובה לשאלת בית המשפט. לאחר הפסקה חזר נציג המשטרה והודה כי אכן לא קיימת מניעה חוקית להיכנס לכפר, אולם חזר על טענתו שהדבר מהווה מטרד לציבור והפרת שלום הציבור. לשאלתו של עו"ד הבר איזה מטרד לציבור קיים כאן ולאיזה ציבור המשטרה מתכוונת, ענה חוקר המשטרה כי "הנה אני כאן ואתה כאן".

בסופו של הדיון קבע השופט מורנו כי לא מצא כל חשד סביר לביצוע עבירה, ועל כן אין מקום להטלת תנאים מגבילים על המתפללים. השופט אף דחה את בקשת המשטרה לעיכוב ביצוע ההחלטה.

"עיקרון יסוד בדיני העונשין הינו עקרון החוקיות", כתב השופט, "בהתאם לעקרון זה אין עבירה ואין עונש עליה אלא אם כן נקבעו בחוק... שכן כל מה שלא נאסר בחוק הרי שהינו מותר".

"הפכתי והפכתי בהפניה להוראות החיקוק להן מפנה המבקשת (המשטרה) וסבור אני כי הצדק בעניין זה נמצא בטענות הסניגור", הוסיף השופט וסקר אחת לאחת את העבירות להן טענה המשטרה וקבע כי הן אינן מתקיימות במקרה המדובר, והדגיש כי גם המשטרה מסכימה שאין איסור להיכנס לכפר.

עו"ד חי הבר בירך על החלטת בית המשפט ובארגון חוננו הודיעו כי ישקלו לתבוע את המשטרה בגין מעצר שווא: "אם מחר יתקפו יהודים ביפו, גם אז המשטרה תעצור אותם ותאמר שמסוכן להיכנס למקום?", אומר עו"ד הבר.

"כל עוד אין איסור חוקי להיכנס לאזור מסויים, על המשטרה ועל הצבא לאבטח את האזרחים המגיעים להתפלל. בשביל זה קיימים כוחות הביטחון, לעצור טרוריסטים ועבריינים, ולא אזרחים שלא עברו על שום חוק ובסך הכל ביקשו לממש את זכותם להתפלל", אמר.

מארגון חוננו נמסר בתגובה: "ישנה מגמה מדאיגה של ניסיון עיוות החוק על ידי המשטרה, בכדי לממש את מדיניותה: מעצר קל של יהודים במקום התמודדות עם מקור הטרור והתוקפים הערבים. אנו שמחים על החלטת בית המשפט ומקווים כי במשטרה יסיקו את המסקנות המתאימות".