פיגוע דריסה בירושלים

הותרו לפרסום שמותיהם של הקצינה ושלושת הצוערים שנרצחו בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

סגן משנה יעל יקותיאל - בת 20 מגבעתיים, הצוערת שיר חג'אג' - בת 22 ממעלה אדומים, הצוערת שירה צור - בת 20 מחיפה והצוער ארז אורבך, בן 20 מאלון שבות.

לאחר הירצחם, יקותיאל וחג'אג' הועלו לדרגת סגן, צור ואורבך הועלו לדרגת סגן משנה. דובר צה''ל הדגיש כי ''צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן''.

הלוויותיהם של החללים יתקיימו מחר: ארז אורבך יובא למנוחות בשעה 11:00 בכפר עציון, שיר חג'אג' הי"ד תובא למנוחות בשעה 14:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, שירה צור הי"ד תובא למנוחות בשעה 14:00 בבית העלמין הצבאי בחיפה וסגן יעל יקותיאל הי"ד תובא למנוחות בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי בקרית שאול.

ארז אורבך הי"ד שהתנדב לצה''ל, הותיר אחריו אב ואם - אורי וקרן, וחמישה אחים ואחיות. הוא בוגר הישיבה התיכונית נוה שמואל באפרת. לאחר סיום לימודיו למד בישיבת ההסדר במעלות ונלחם על הזכות להתנדב לשירות צבאי. באלון שבות אמרו הערב כי ארז "ייזכר בחיוכו התמידי, בנכונותו לסייע ולהתנדב לכל מטרה טובה''.

ארז אורבך הי"ד
ארז אורבך הי"דצילום: באדיבות המשפחה
שיר חג'אג' הי"ד
שיר חג'אג' הי"דצילום: באדיבות המשפחה
יעל יקותיאל הי"ד
יעל יקותיאל הי"דצילום: באדיבות המשפחה
שירה צור הי"ד
שירה צור הי"דצילום: באדיבות המשפחה

בפיגוע נפצעו עוד 15 קצינות וצוערים בדרגות פציעה שונות שפונו לבתי החולים בירושלים.

לבית החולים הדסה עין כרם פונו חמישה פצועים, אחד במצב קשה ומחוסר הכרה, שלושה במצב בינוני בהכרה מלאה ועוד אחד במצב קל. שני פצועים שפונו במצב קל לבית החולים הדסה הר הצופים שוחררו הערב.

בבית החולים שערי צדק מאושפזים חמישה פצועים. מצבה של אחת הפצועים מוגדר קשה מאוד והיא מונשמת ומורדמת ביחידה לטפול נמרץ. ארבעה פצועים אושפזו באורח קל, שניים מהם שוחררו. פרט לפצועים הגיעו עשרה נפגעי חרדה שטופלו ושוחררו.

בעקבות הפיגוע הרצחני, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב לדיון דחוף בלשכת ראש הממשלה בירושלים. השרים התעדכנו על צעדים שכבר ננקטו בתגובה לפיגוע, כדוגמת הטלת כתר על הכפר ג'בל מוכאבר ממנו יצא המחבל לבצע את הפיגוע.

בדיון הוחלט לפעול להריסת בית המחבל בהקדם האפשרי, לדחות בקשות לאיחוד של בני משפחת המחבל עם קרובים מעזה ומיו"ש וכן למנוע את העברת גופת המחבל למשפחתו.

בנוסף הוחלט לעצור מנהלית אנשים שמביעים הזדהות עם ארגון הטרור דאע"ש. ראש הממשלה נתניהו גם הנחה לבדוק את הדיווחים לפיהם היו במקום בני מיעוטים שהביעו שמחה על הפיגוע, ואם קיימים כאלה יש למצות עימם את הדין.

נתניהו בזירה: המחבל - תומך דאעש

מחקירת הפיגוע עד כה עולה כי בשעה 13:23 הגיעה משאית שנסעה מכיון רחוב על"ר לכיון טיילת ארמון הנציב בה נהג המחבל פאדי קונבר, תושב ג'בל מוכבר בן 28.

משזיהה המחבל תוך כדי נסיעתו קבוצת חיילים שירדו מאוטובוס במקום, סטה ממסלולו ונסע במהירות לכיוון החיילים ודרס אותם. מיד לאחר מכן כיוון את משאיתו, נסע לאחור לכיוון החיילים ודרס שוב את החיילים שחלקם נפלו על הקרקע.

חיילים ושני אזרחים הגיבו במהירות, ירו לכיוון המחבל וניטרלו אותו. מיד לאחר הפיגוע פשטו כוחות משטרה ומג"ב על בית המחבל בכפר ג'בל מוכבר, אספו ממצאים הדרושים לחקירת הפיגוע ועצרו לחקירה תשעה ערבים חשודים, חמישה מהם בני משפחתו. כלל החשודים הובאו לחקירה ביחידה המרכזית של המשטרה.

צוותים של כיבוי אש הגיעו לזירה הקשה כדי לפעול לחילוצם של כמה מהנפגעים, שנלכדו תחת המשאית הכבדה. באמצעות מנוף עגורן הם הצליחו לחלץ שלושה לכודים.

ת', אחד הצוערים שירה במחבל, סיפר: "היינו בסיור של הצוות. עמדנו באיזושהי תצפית בירושלים. שמענו בום. כשהסתובננו ראינו משאית שעלתה על אבני שפה ופגעה בכמה צוערים. בהתחלה חשבנו שזו תאונה, אבל אחרי שראינו שהנהג לא עצר הבנו שזה פיגוע. רצנו לעבר המשאית, הכנסתי מחסנית, דרכתי את הנשק וביצעתי את הירי".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מסר הערב: "אני יוצא לביקור ממלכתי בגאורגיה וליבי כבד מאוד, נותר כאן בארצנו. אני שולח חיבוק של נחמה למשפחות שאבדו היום את היקר מכל ומבקש לחזק את הפצועים המאושפזים בבתי החולים. עם שובי, אפקוד את בתי המשפחות".

עוד הוסיף ריבלין טרם המראתו לגיאורגיה, "לא חשבנו לרגע כי הטרור לא ינסה שוב להרים ראשו. אנחנו לא נשבר גם הפעם ונמשיך להילחם בו בראש מורם. אני מחזק את ידי כוחות הביטחון העוסקים במלאכה כל העת ובשעות אלה ביתר שאת".

הוא השאיר לי הודעה "אמא נפצעתי"

דובר צה"ל וראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז סיפר כי הצוערים מגדוד ארז של בה"ד 1 היו בפעילות חינוך שהחלה היום והיתה אמורה להימשך כל השבוע.

הוא התייחס לעדויות ולפיהן חיילים נמלטו מהזירה במקום לחתור למגע. ''יש לנו עדויות של שני צוערים ששוחחו עם מפקד בה"ד 1 (ואמרו) שהם ירו לעבר המחבל ברגע שהבינו שזה פיגוע ולא תאונה. אני לא יודע אם השניים ירו באיחור".

אלמוז הוסיף כי "יש קבוצה גדולה שהבינה שזה פיגוע וקבוצה אחרת שלא הבינה שזה פיגוע. השניים שירו דרכו הנשק וחתרו למגע. מדובר באירוע של שניות. הצוערים מעידים על אירוע קצר מאוד ולקח שניות להבין שזה פיגוע. האירוע מתוחקר''.

ראש אכ"א הדגיש כי ''מצופה מחיילים שיחתרו למגע בפיגוע. נתחקר את החיילים שנראו רצים בסרטון, אבל אנו לא יודעים את כל הסיבות. זה שטח גדול יחסית. אנחנו לא צריכים ש-300 או 50 איש ייפתחו באש אלא אלא שקרובים לזירה. אני לא יודע להגיד האם חוליית אבטחה שאמורה לפעול במקום פעלה".

המדריך איתן רונד שירה למוות במחבל סיפר לגלי צה"ל על רגעי האימה. איתן תהה מדוע החיילים שהיו שם לא ירו במחבל, "לא יודע למה 40 חיילים לא ירו. אין לי ספק שאם הם היו יורים מיד, היינו יכולים להיות עם פחות פצועים".

תיעוד הפיגוע