Raoul Wallenberg
Raoul Wallenbergצילום: רויטרס

שגרירות שוודיה בישראל תשיק ערוץ מיוחד ב- YouTube לזכרו של חסיד אומות העולם, ראול ולנברג.

הערוץ יושק באירוע מיוחד שייערך בבית השגריר השוודי בהרצליה פיתוח בשבוע הבא - יום השנה להיעלמותו של ולנברג.

אחת המטרות העיקריות של הפרויקט היא להנציח את זכרו ואת פעילותו של ראול ולנברג, להפיץ לקהל הרחב את סיפורם של האנשים שניצלו בזכותו וגם לזכור ולשמר את הסיפורים למען הדורות הבאים.

בשלב הראשון יועלו לערוץ ארבעה סרטונים המספרים את סיפורם של ארבעה אנשים ששרדו את השואה בזכות פעילותו של ולנברג. כל אחד מהניצולים מספר למצלמה את סיפורו האישי והמשפחתי, מגלה איך הוא שרד את השואה וחושף איך ניצל בזכות פעילותו של ולנברג. בשלב השני שגרירות שוודיה בישראל מתכוונת לפתח את הפרויקט בכוונה להיפגש עם ניצולים נוספים, לשמוע את סיפורם ולחשוף את התכנים בערוץ המיוחד למען הדורות הבאים.

ראול ולנברג היה דיפלומט שוודי ששהה בבודפשט בזמן המלחמה וסייע לעשרות אלפי יהודים לברוח מהונגריה שנכבשה בידי הנאצים. בין הפעולות ההצלה שעשה בזמנו הוא הנפיק אלפי דרכוני חסות שוודיים והעניק אותם ליהודים, הקים רשת של "בתים שוודיים" שהיו בתי מחסה ולמקום בטוח ליהודים, הפעיל לחצים שונים על בכירים נאצים והונגרים לעצירת משלוחי יהודים לאושוויץ, וגם התעמת עם אנשי אס אס ובלם בגופו גירוש של יהודים. בסוף שנת 2016 רשויות המס השבדיות הצהירו על ראול ולנברג כמת לאחר שנעדר במשך 71 שנים.

שגריר שוודיה בישראל קרל מגנוס מסר היום, "הסיפור של ראול ולנברג ממחיש את הקשר החזק בין העם השוודי לעם היהודי. לקראת יום השנה להיעלמותו של ולנברג החלטנו לערוך את האירוע לזכרו של מי שפעל רבות למען הצלת העם היהודי ולהשיק את הערוץ המיוחד לזכרו כדי לשמר את מורשתו המיוחדת ולשמוע מהניצולים איך הם שרדו בזכות פעילותו של ולנברג שגם זכה בתואר חסיד אומות העולם.

העדויות שחושפים הניצולים מול המצלמה מרגשות ונוגעות בכל אחד מאיתנו וכולנו מקווים שהחומרים הנדירים הללו ישמשו גם את הדורות הבאים. חשוב לזכור ולא לשכוח. אני מקווה שיהודים נוספים ששרדו את השואה בזכות ראול ולנברג ייצרו איתנו קשר ויספרו את סיפורם הייחודי שיועלה לערוץ לזכרו וינציחו את פועלו".