בן גור במסדרון בית המשפט
בן גור במסדרון בית המשפטפלאש 90

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה לבית משפט השלום בת"א כתב אישום נגד איש העסקים רו"ח קובי בן-גור.

כתב האישום כולל עבירות של קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי משפט, אותן עבר במסגרת ההליך הפלילי שנוהל נגדו בפרשת רשות המיסים ב-2011.

במקביל לכתב האישום, הודיעה הפרקליטות לבית המשפט על הסדר טיעון שהושג בין הצדדים, במסגרתו יודה בן-גור בכך שבניסיון לקבל הקלה בעונשו הוא הגיש לביהמ"ש תיעוד רפואי שהשיג במרמה ובמצאי שווא כאילו הוא חולה באלצהיימר. בנוסף, הוא יודה שקיבל במרמה מהביטוח הלאומי קצבה חודשית והכרה בנכותו.

לפי ההסדר, הצדדים יבקשו לגזור על בן-גור חודשיים מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות וקנס בסך 150 אלף שקל, ובנוסף הוא ישיב לביטוח הלאומי כ-200 אלף שקל שקיבל מהם במרמה. ככל הידוע, מדובר באחד המקרים הבודדים, אם בכלל, בהם מוגש כתב אישום בנסיבות של מרמה כלפי מערכת המשפט.

בכתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד עומרי קופלר, נאמר כי בפרשת "רשות המיסים" שנוהלה בבית המשפט המחוזי מרכז, הורשע בן-גור במסגרת הסדר טיעון בבשתי עבירות של מתן שוחד – האחת לראש רשות המיסים דאז ג'קי מצא, והשנייה לעובדת הרשות אורנה בכר, וכן בשתי עבירות של שידול להפרת אמונים, כאשר לא היתה בין הצדדים הסכמה לעניין העונש.

במהלך משפטו, החל משלב הטיעונים לעונש ועד לערעור בבית המשפט העליון, הגיש בן-גור לבית המשפט מסמכים שונים המעידים על מצבו הבריאותי ההולך ומידרדר, על כך שהוא סובל מדמנציה אשר פוגעת בכושר שיפוט המציאות שלו, מתקשה לדאוג לצרכיו הבסיסיים, וזקוק לליווי בני משפחתו לאורך כל שעות היום.

בין היתר, המסמכים העידו כי מצבו של הנאשם מבחינה תפקודית תואם למצב של נכות מלאה, וזאת בשל מחלת האלצהיימר בה לקה כביכול. כל זאת, בשעה שבן-גור מעולם לא חלה במחלה זו, ולא סבל מהתסמינים שתיאר ואף הציג בפני הרופאים השונים.

בן-גור הגיש מסמכים אלו על מנת לזכות באמצעותם בהתחשבות בית המשפט ובהקלה בעונשו, בכך שיצדיקו עונש בדרך של ריצוי בעבודות שירות. לעומת המצגים שהוצגו בפני בתי המשפט השונים, כאשר התייצב הנאשם בפני הממונה על עבודות השירות, הן במרס 2011 והן בפברואר 2012, הוא הצהיר כי מצבו הבריאותי תקין, וזאת על מנת להימצא כשיר לביצוע עבודות השירות ובניגוד לאמור במסמכים הרפואיים מהעת הרלוונטית.

בפברואר 2012 אף טען בן-גור שהוא עובד וסיפק מסמכים רפואיים התומכים בשיפור במצבו הבריאותי, והכל כדי שהממונה על עבודות שירות ימצא אותו כשיר לבצע עבודות שירות. המצגים הסותרים שהציג היוו תהליך ממושך, במהלכו הציג הנאשם בפני גורמים שונים חוות דעת רפואיות כשהאמור בהם משקף, בכל פעם, מצב רפואי שונה בתכלית השינוי – והכל על פי צרכיו.

בנוסף לכך, הופיע בן-גור עם אשתו בפני ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. במסגרת זו, בוצע לו אבחון פסיכיאטרי במהלכו הציג בן-גור מצג שווא כאילו הוא סובל מתסמיני אלצהיימר ואינו יכול להשיב לשאלות פשוטות. בהסתמך על המצג הכוזב אותו הציג והמסמכים האמורים שהתקבלו אף הם במרמה, כאמור, קבעה הוועדה הרפואית מטעם המל"ל כי הנאשם זכאי לקצבת נכות בשיעור של 76% בשל מצבו הרפואי וכן 105% לקצבת שירותים מיוחדים. בשל מצגי השווא, קיבל בן-גור קצבה חודשית בסך 6,500 שקל במשך למעלה מ-3 שנים ובסך הכל קיבל במרמה מהביטוח הלאומי כ-205 אלף שקל.