ועידת פריז
ועידת פריזצילום: רויטרס

''ועידת השלום'' שנערכה היום (ראשון) בפריז הסתיימה בהודעת סיכום שבה נקראו ישראלי והפלסטינים לאמץ את פתרון ''שתי המדינות'' על בסיס גבולות 1967, שמשמעותו - עקירת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

המדינות בוועידה החליטו לאמץ את החלטה 2334 של מועצת הביטחון שגינתה את ההתיישבות ביו"ש ובמזרח ירושלים. כמו כן, הוחלט כי עד לסוף שנת 2017 ייקבע מפגש נוסף בנושא.

במהלך היום פעלו יחד לשכת ראש הממשלה, המועצה לביטחון לאומי ומשרד החוץ, כדי שהנוסח הסופי של החלטת הועידה יהיה מרוכך בצורה משמעותית. בין היתר, הצליחו בירושלים למנוע זליגה של הסעיפים הבעייתיים מהחלטה 2334 לנוסח החלטה ועידת פריז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, שהתקשר לנתניהו מפריז וביקש לעדכן על המהלכים שנוקטים האמריקנים בוועידה הנערכת שם, כדי לרכך את נוסח ההחלטה שתגובש בה.

נתניהו אמר לקרי כי כבר נגרם לישראל נזק בכך שארה"ב לא התנגדה להחלטת מועצת הביטחון הקודמת ואסור להוסיף על כך.

קרי התחייב באוזני ראש הממשלה שלא יהיה שום תוצר המשך לוועידה, לא במועצת הביטחון ולא בוועידה עצמה. ''ארה"ב תתנגד לכל הצעה שאולי תעלה כהמשך במועצת הביטחון'', הבטיח מזכיר המדינה.

פרנסואה הולנד ובנימין נתניהו
פרנסואה הולנד ובנימין נתניהוצילום: פלאש 90

נשיא צרפת פרנסואה הולנד שנאם בפתח הועידה בפריז האשים את ההתיישבות ביהודה ושומרון בהכשלת פתרון ''שתי המדינות''.

"פתרון שתי המדינות עליו מסתמכת הקהילה הבינלאומית נמצא בסכנה פיזית, בגלל ריבוי ההתנחלויות, בסכנה פוליטית בגלל היחלשותו של מחנה השלום ובסכנה מוסרית בגלל חוסר האמון המצטבר בין הצדדים שהקיצוניים מנצלים, וכן בגלל הטרוריסטים עצמם שתמיד חששו מהפרספקטיבה של הסכם ישראלו-פלסטיני", אמר הולנד.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה לדברים ואמרה: "ההשוואה בין טרור לבניית התנחלויות מעוותת מוסרית. בעוד ישראל מוסיפה חיים על ידי בנייה, הטרור הפלסטיני מקדש את המוות של חפים מפשע.

"כאשר הטרור פגע ברחובות פריז באכזריות האם מנהיגות צרפת חשבה שזה בגלל מדיניות צרפתית שגויה? מי שלא מגנה את הטרור נגד ישראל ומשווה אותו להתנחלויות שומט את הקרקע מתחת למאבק הבינלאומי בטרור האיסלאמי הרדיקלי", הוסיפה חוטובלי.

שר התיירות יריב לוין אמר הערב כי "ועידת פריז היא מופע עלוב של צביעות וחוסר הבנה מוחלט של המציאות. במקום להילחם בטרור מנסים משתתפי הוועידה להסתיר את כישלונותיהם מאחורי הצהרה שרק תחזק את הקיצונים ותרחיק כל סיכוי לתהליך מדיני אמיתי. ישראל תמשיך לעמוד איתן על האינטרסים החיוניים שלה ובכללם חיזוק אחיזתנו בכל רחבי ארץ ישראל".

הפגנה בעד יaראל מחוץ לוועידת פריז