ממראות הקמפיין בתל אביב
ממראות הקמפיין בתל אביבצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

התחושה החזקה ביותר שעלתה בי ביומיים האחרונים לנוכח קמפיין החוצות של ארגון "מפקדים למען ביטחון ישראל" היא אכזבה מרה. זה הכי טוב שאתם מסוגלים אליו?

הביקורת שלי איננה על הקמפיין עצמו. הפרסומאים ואנשי הקריאייטיב של הקמפיין עשו את מלאכתם נאמנה. הקמפיין מושקע ויש בו גם ניצוצות מסוימים של יצירתיות. אבל כל היצירתיות שבו נעצרת בשלב הקמפיין. הקריאה שעומדת מאחוריו מאכזבת אכזבה עמוקה.

כ-250 קצינים בכירים ואנשי ביטחון בכירים בדימוס, מכל זרועות הביטחון בישראל, מתגייסים לקמפיין חוצות מרשים, והכל על מנת למכור לנו, אזרחי ישראל, את אותה הסחורה המשומשת של "היפרדות מהפלסטינים" ושל "פתרון שתי המדינות"? אתם לא מרגישים שמשהו כאן קצת הזוי?

אין ספק שהמצב הנוכחי שבו נתונה מדינת ישראל איננו מצב קל. הבעיות אינן דמיוניות, ואינן רק תולדה של לחץ בינלאומי. ישנן שאלות לא פשוטות שמדינת ישראל תיאלץ לפתור בשנים הבאות, ואחת המרכזיות שבהן היא שאלת המיעוט הערבי במדינת ישראל ושאלת תושבי יו"ש הפלסטינים. אלו שתי שאלות מרכזיות שקיים קשר הדוק ביניהן, ואשר ההתעלמות מהן והדחקתן לא תהיה אפשרית לאורך שנים רבות.

אולם, יש משהו כמעט מביך כאשר אנחנו רואים שורה כל כך מרשימה של ביטחוניסטים בכירים שמנסים למכור לנו את פתרונות האתמול לבעיות המחר.

אם צריך להזכיר למישהו אז זה הזמן להזכיר. פתרון שתי המדינות כמצע למשא ומתן מדיני נוסה כאן לפחות פעמיים בצורה ממשית, בשנת 2000 ובשנת 2007. המסקנה המתבקשת מבדיקת מה שקרה בשתי הפעמים הללו היא שהבעיה איננה בדרך ניהול השיחות או באומץ של המנהיגים. הבעיה היא שככל הנראה מדובר במתווה שאיננו מסוגל להביא לפתרון.

פתרון הנסיגה החד צדדית נוסה גם הוא ניסיון כואב ומר בשנת 2005. מיותר להשחית מילים על כשלונו המאוד לא מפואר של הניסיון הזה. מספיק להיזכר בשרשרת מבצעי הרצועה שחווינו מאז, עופרת יצוקה, עמוד ענן, ובמיוחד צוק איתן.

המחשבה ש-250 הביטחוניסטים הבכירים הללו, אנשים שבידם הופקד לאורך שנים ביטחונה של מדינת ישראל, הם אנשים כל כך חסרי יצירתיות ומעוף מחשבתי היא מחשבה מפחידה, כמעט מייאשת. אם אותם "מפקדים למען ביטחון ישראל" באמת רוצים לדאוג לביטחון מדינת ישראל, הדבר הראשון שהם צריכים לעמול עליו הוא יציאה מהקופסה הנוכחית של הפתרונות השבלוניים והצעת דרך פעולה שונה, אחרת, כזו שעדיין לא חשבנו עליה. עוד קמפיין הפחדות מביך לא יקדם את ביטחון ישראל לשום מקום.