למה היהודים מכחישים את האנטישמיות?
כתבה באדיבות ערוץ אורות

שר התפוצות נפתלי בנט יציג הבוקר (א') בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2016 ואת פעילות משרדו, לקראת יום השואה הבינלאומי ישחול ביום שישי הקרוב.

על פי הדו"ח נקבע שיא חדש במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה בין היתר על רקע משבר הפליטים ועל רקע שיפור באיכות הדיווח.

מנתוני הממשלה הפדרלית בגרמניה עולה כי בין החודשים ינואר-ספטמבר, דווחו במדינה 461 תקריות אנטישמיות, אשר מרביתן מיוחסות להתחזקות תנועות הימין הקיצוני- עליה של יותר מ-200% מהתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן דווח על עליה של 62% בתקריות אנטישמיות בבריטניה, כאשר 75% מהן נעשות ממניעים פוליטיים אשר מקורן בימין הקיצוני. בסקר שנערך במאי נמצא כי אחד מכל עשרה נשאלים מאמין שליהודים "השפעה רבה מדי בבריטניה".

שיח אנטישמי אשר חודר לשיח הפוליטי: תחת הנהגתו של ג'רמי קורביין, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, השניה בגודלה בפרלמנט הבריטי, הגיעה האנטישמיות בבריטניה לרמה הגבוהה ביותר בשנים האחרונות, עד להשעתם של כ-50 מחבריה על רקע התבטאויות אנטישמיות וגזעניות, החל מבכירי המפלגה ועד לפעילים זוטרים.

מבין ההתבטאויות החמורות היו דבריו של ראש עיריית לונדון לשעבר וחבר הפרלמנט הבריטי ממפלגת הלייבור, קן ליווינגסטון, שאמר במהלך ראיון לרשת הBBC- כי "היטלר תמך בציונות" ובראיון ל"סקיי ניוז" ציין כי נקב ב"עובדות היסטוריות".

הדו"ח מעלה כי קיים שכתוב של ההיסטוריה במזרח אירופה וחוסר פעילות של השלטונות למיגור התופעות האנטישמיות. בחודש יולי התבטאה שרת החינוך של פולין אנה זלבסקה במהלך ראיון בנוגע לחלקם של הפולנים בטבח היהודים בזמן השואה ואמרה כי הראיות ההיסטוריות לכך שפולנים ביצעו מעשי טבח ביהודים הן "דעות מוטות".

עוד עולה מהדו''ח כי מאמצים נחושים של ממשלת צרפת במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות" הביאה לירידה של 65% בתקריות אנטישמיות ולחיזוק תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות. איום הג'יהאד העולמי טרם הוסר והוא ממשי ומוחשי כשהיה, מגמות ההקצנה בימין ובשמאל ממשיכות לייצר אקלים עוין לקהילות היהודיות.

הדו''ח מציג שימוש שיטתי בנרטיבים אנטישמים דתיים ואחרים כדי לטפח שנאת ישראלים ויהודים בקרב תושבי הרשות הפלסטינית. אחד משיאי ההתבטאויות - יושב ראש הראשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אשר במהלך נאום שנשא בפני הפרלמנט האירופי בבריסל ביוני טען כי "רבנים בישראל דרשו מהממשלה להרעיל מקורות מים פלסטיניים במטרה להרוג פלסטינים ולאלץ אותם להגר".

פעילות של קבוצת "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) הביאה לעליה של 45% במספר מקרי האנטישמיות בקמפוסים בארה"ב בשנת 2016. סטודנטים ומרצים יהודים, היו חשופים בשנה החולפת להטרדות והתעללות על רקע אנטישמי, אפליה, כתובות נאצה אנטישמיות וצלבי קרס, כרזות אנטישמיות ותקיפות מילוליות ופיזיות.

כמו כן, מספר מקרי הפגיעה בחופש הביטוי וההתארגנות של הסטודנטים היהודים בקמפוסים הכפיל את עצמו, כולל ביטול אירועים פרו-ישראליים או בעלי אופי יהודי על ידי ארגונים ופעילים אנטי-ישראליים, והדרת סטודנטים יהודים מפעילויות שונות.

רועי אביקסיס, מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית (WBA), אמר בתגובה כי "הנתונים בדו"ח עולים בקנה אחד עם הדיווחים שאנו שומעים בשנה האחרונה מרבים מתוך 150 השליחים והשליחות שלנו הפזורים ברחבי העולם".

לדבריו "התשובה ההולמת למגמה המדאיגה הזאת, גם ברמה הערכית וגם ברמה העניינית, הינה בהמשך חיבורו של הדור החדש ליהדות וטיפוח הקשר שלו עם מדינת ישראל, המקום היחיד בעולם בו גורלם של היהודים בידם. חיבור זה גם נותן את הכלים בידי אותם צעירים בקהילות היהודיות להוות שגרירים נאמנים של היהדות ושל מדינת ישראל, הן ברשתות החברתיות והן במוסדות להשכלה גבוהה. הנתונים הללו מהווים עבורנו זריקת מרץ להרחיב את פעילותנו למדינות נוספות תוך הרחבת מעגל השליחים שלנו בחו"ל".