אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבהפלאש 90

הצעת חוק חדשה שהוגשה למליאת הכנסת מבקשת לאפשר רכישת יינות במרכולים הגדולים גם בשעות הלילה.

על פי החוק הקיים כיום, לא ניתן לקנות ולמכור מוצרי אלכוהול בבתי עסק החל מהשעה 23:00 בלילה. החוק אוסר אף מכירת יינות ומיץ ענבים בשעות הלילה המאוחרות, דבר המקשה על הצרכנים שחלקם עורכים קרניות בשעות מאוחרות יותר ברשתות הגדולות.

בהצעת החוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר מיהדות התורה, מוצע להחריג מיץ ענבים ויין מהחוק האוסר את מכירת האלכוהול בשעות הלילה אך רק בחנויות גדולות אשר ייקבעו בחוק.

"בשנים האחרונות", נכתב בהצעת החוק, "בכדי להקל את העומס ולהקל על קונים שעובדים או לומדים בשעות היום, החלו סופרמרקטים לפתוח את שעריהם גם בשעות מאוחרות, בעיקר בימי חמישי וערבי חג. לאור האמור, מוצע להוסיף חריג בחוק, לפיו יינות שנמכרים ברשתות השיווק לא ייחשבו כמכירת אלכוהול לעניין חוק זה".

כדי לא לפגוע במטרות החוק, מוצע להחריג בחוק אך ורק יינות ולא משקאות אלכוהוליים אחרים כגון ויסקי ווודקה. בנוסף, כדי לצמצם את החשש מניצול לרעה של ההחרגה, מוצע לקבוע כי מכירת יינות לאחר השעה 23:00 לא תותר בקיוסקים, פיצוציות וכדומה, אלא אך ורק ברשתות שיווק מזון ששטחן עולה על 200 מטר מרובע.

עם הנחת החוק על שולחן הכנסת אמר ח"כ אורי מקלב כי "כל מטרת החוק המקורי נועדה לצמצם מכירת ושתיית אלכוהול בשעות הלילה. עם זאת, החוק גורם לפגיעה בצרכנים רבים שעורכים קניות ברשתות השיווק והיין אותו הם מעוניינים לרכוש אינו מיועד לשתייה מידית, אלא לשימוש בסעודות שבת וחג, לצורך בישולים או לצרכי דת כגון עריכת קידוש בשבת והבדלה במוצאי שבת – דבר זה מקשה על הצרכנים ואנו מבקשים לתקנו".