מנהרות הראל
מנהרות הראל צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

תושבי מבשרת ממשיכים במאבק נגד פתיחת מנהרות הראל, שלטענתם הפכה את חייהם לבלתי נסבלים.

עידו עפרוני, חבר בוועד המאבק ותושב מבשרת, אומר לערוץ 7 כי משרד התחבורה ניסה לפתור בעיה ארצית על גבם של תושבי מבשרת, "יש כאן חוסר התחשבות משווע בנו, כל התנועה ממבשרת לירושלים והשפלה רק דרך כניסה אחת ויחידה. זה יישוב של 30 אלף תושבים ואם חלילה יש תאונה בכביש מס' 1 אין יוצא ואין בא. באחת השריפות שהיו בקיץ האחרון היו רכבי כיבוי שפשוט נתקעו ולא יכלו להגיע אלינו. יש כאן גם פגיעה אדירה במשתמשים בתחבורה הציבורית שהיו רגילים לרדת לתחנות במחלף הראל ועכשיו נתקו אותם והם צריכים לנסוע קילומטר וחצי לכיוון אבו גוש בלי שום נגישות תחבורתית, ראיתי היום זוג הולך לשם ברגל ממחלף הראל למחלף עין חמד כדי לתפוס אוטובוס זה מסוכן. ואני שואל האם לא חשבו על כל זה מה יהיה אם חלילה נשמע על אירוע בטחוני איך יוכלו להגיע למבשרת".

לדבריו כל התכניות העתידיות על כניסות נוספות למבשרת הם חלומות רחוקים, "אומרים לנו שהכל יהיה בסדר שתהיה כניסה נוספת ליישוב מכיוון ירושלים אבל רק בעוד שלוש שנים. אנחנו מתכוונים להמשיך את המאבק ואנחנו דורשים לעת עתה שמשרד התחבורה יפעיל מערך שאטלים בין מבשרת למחלף עין חמד בחינם זה לא לצריך להיות על חשבון המועצה או על חשבוננו".

עפרוני סבור ששר התחבורה טעה בגישה שלו, "הוא אמר לכמה אזרחים בפוסטים שהוא דואג לכלל תושבי ישראל ושתושבי מבשרת צריכים לספוג את הפגיעה הזאת, זאת התבטאות לא נכונה וגם אטומה. גם ראש המועצה שלנו הוא איש ליכוד שלצערנו גילינו שעבד יחד עם שר התחבורה הוא טוען שזה לטובת היישוב אנחנו עדיין לא רואים את זה. זה מעציב אותנו בפרט על רקע זה שבמבשרת גרים שני שרי ליכוד וגם חברי כנסת והיו לנו ציפיות שהם יסייעו לנו במאבק הזה".משרד התחבורה נמסר בתגובה: "כביש ירושלים תל אביב המשודרג כולל הוספת נתיב שלישי לכל אורך הכביש, שיפור עקומות אופקיות ואנכיות וביטול סיבובים חדים ועליות תלולות, המשדרגים באופן דרמטי את בטיחות הכביש וזרימת התנועה. המיזם התחבורתי החשוב מבוצע בהתאם לתכניות שאושרו על ידי כל הגופים המוסמכים, כל ההתנגדויות שהוגשו על ידי תושבי מבשרת, נדחו בעבר על ידי כל הוועדות שדנו בהן. יצוין כי במסגרת הפרויקט נתנו פתרונות תחבורתיים טובים לתושבי מבשרת והיישובים שמסביבה".

עוד הוסיפו במשרד התחבורה כי "הכביש המשודרג יאפשר לתושבי מדינת ישראל נסיעה מהירה, נוחה ובטוחה לירושלים וממנה. עבור תושבי מבשרת ציון, שיסעו ליישובם מירושלים דרך מנהרות הראל, הנסיעה אמנם תוארך בכקילומטר וחצי, אולם בעקבות השיפורים שבוצעו, זמן הנסיעה מירושלים למבשרת לא יתארך כלל ואף יתקצר".

"החל מיום שישי 20 בינואר יפעלו במבשרת ציון שלושה קווי אוטובוסים חדשים וישירים, שיקשרו בין שכונות היישוב לתחנות האוטובוס שבמחלף חמד. בנוסף לכך, יפעל קו נוסף חדש ישיר ממבשרת לתל אביב. קווים אלה יספקו פתרון תחבורתי מלא לתושבי מבשרת ציון והסביבה. משרד התחבורה אפשר למועצת מבשרת ציון לתכנן כניסה נוספת למבשרת ממוצא לשכונותיה המזרחיות של מבשרת. בנוסף לכך, מקודם כיום כביש 16, שיציע כניסה ישירה מירושלים למבשרת".

ראש המועצה המקומית מבשרת ציון יורם שמעון מסר בתגובה: "אני שותף לחששות בקרב התושבים עקב השינויים הצפויים ביישוב מבשרת ציון, בעקבות פתיחת המנהרות, בהתאם לתכנית שאושרה ביוני 2010. מאז כניסתי לתפקיד לפני 3 שנים, אני פועל יחד שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל נתיבי ישראל, מר ניסים פרץ, לקדם פתרונות שיקלו על התנועה בתוך ואל היישוב: כניסה נוספת וקבועה ליישוב מכביש מספר 1, כניסה זמנית נוספת שבנייתה צפויה להתחיל בימים הקרובים, הסדרי תנועה חדשים במחלף הראל והוספת קווים ושיפורים בתחבורה הציבורית. שינויים אלו יקלו מאוד על מערך התנועה ביישוב וכן ישפרו את מערך התחבורה הציבורית".