קיבל את ההסתייגויות. גפני
קיבל את ההסתייגויות. גפניצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (שני) כי שרים וסגני שרים שמקבלים החזר כספי בגין לינה בבתי מלון עבור לילה שבין שני ימי עבודה, יוכלו מעתה לקבל החזר גם עבור לינה במלון מוצאי שבתות.

את ההחזר יקבלו השרים וסגני השרים עקב הצורך להישאר בירושלים לקראת ישיבות הממשלה שמתקיימת מידי יום ראשון בבוקר.

הוועדה התנתה בהחלטתה שההחזר הינו רק עבור לינה במלון בתוך ירושלים וכן רק עבור לינה במוצאי שבתות.

ההחזר הכספי בגין לינה במלון ניתן לשרים ולסגני שרים שמתגוררים במקום שהוא מרוחק 50 ק"מ ויותר מירושלים וחל עד היום על חמישה ימי עבודה. לאחרונה, כך התברר בדיון היום, היו מצבים בהם שרים נאלצו לעבוד מירושלים במוצאי שבתות ולנו בבתי מלון על-מנת להגיע לישיבות הממשלה בימי ראשון בבוקר.

עוד התברר בדיון, כי השרים סברו כי עלות הלינה בבתי המלון במוצ"ש תוחזר להם אלא שהתברר להם שמוצ"ש לא חל במסגרת פרוצדורת ההחזר. על-כן לאור פנייתם, הגיש מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, את הבקשה לוועדת הכספים להרחיב את הנוהל גם לגבי מוצאי שבתות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פתח את הדיון בבקשה וסיפר: "פנה אליי מזכיר הממשלה, בעניין שרים שמגיעים לירושלים במוצאי שבתות ונשארים בה לקראת ישיבת הממשלה למחרת בבוקר. עפ"י הכלל הקיים החזר כספי בגין לינה במלון של שרים וסגני שרים, חל רק על לילה שבין שני ימי עבודה. הבקשה היא לאפשר להם ללון במלון בין מוצ"ש לראשון. אני חושב שחשב המשרד בכל משרד ממשלתי היה צריך לאשר את זה והנושא בכלל לא היה צריך להגיע לכאן לדיון, אלא שבשנים האחרונות ההתנהלות של חשבי המשרדים משתנה ועל-כן זה מגיע לכאן לדיון בוועדה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר בדיון, "אכן יש מקרים שקורה משהו בשישי או בשבת, קבינט מתכנס, שר לפעמים אמור לקבוע ישיבה מוקדמת. אני סומך על שיקול דעתם של שרים וסגני שרים, אך מבקש לסייג שמוצאי שבת לא יגלוש לסופשבוע, לשישי או לחמישי בלילה. דבר שני, שיוגדר שמדובר במלון רק בירושלים. למשל שר שרוצה לקיים פגישה, שלא יהיה מצב שייקבע פגישה בתל-אביב ויישן בשרתון ת"א. מקום העבודה הוא ירושלים ולכן לקבוע ירושלים בלבד ומוצאי שבת בלבד ואז אני תומך בהחלטה". ח"כ לוי ציין שמדובר במעט מקרים: "שר לא יעזוב את המשפחה כדי לבוא לישון במלון".

רפרנט ממשל ומנהל באגף הממונה על השכר במשרד האוצר, דורון סמיש, אמר שהנושא נוגע לחמישה שרים בלבד וציין שהבקשה של מזכירות הממשלה נוגעת גם למספר מקרים כאלה בעבר. לדבריו, השרים בהם מדובר לא ידעו שהנוהל לא חל על מוצאי שבתות.

חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הביעו התנגדות להחלת ההחלטה רטרואקטיבית על לינות שרים שכבר התקיימו במוצאי שבתות. ח"כ רוזנטל: "אני מתנגד עקרונית לרטרואקטיביות בחקיקה ברמות שונות, כולל בהחלטות מסוג זה. אם נחיל כאן רטרואקטיביות, למה שלא נאפשר זאת גם במקרים אחרים?".

יו"ר הוועדה גפני קיבל את הסייגים של ח"כ לוי, "יהיה כתוב רק בין מוצאי שבת לראשון. לא יחול לגבי שישי או ערבי חג ורק בירושלים".