אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הצעת חוק חדשה מציעה לשנות את שיטת הבחירה של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים, כך שהיועץ המשפטי למשרד יבחר על-ידי השר המופקד על המשרד כמשרת אמון, בדומה לנוהל בחירת מנכ"ל המשרד.

הצעת החוק, אותה יזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), מבקשת למעשה להגביר את המשילות ולחזק את משרדי הממשלה, כך שמדיניות השר תיושם על-ידי כלל הגורמים באופן מיטבי והרמוני ולא לעומתי ומסנדל.

יש לציין כי השיטה המוצעת בהצעת החוק אינה ייחודית לישראל. בארה"ב, לאחר כל מערכת בחירות, מסיימים היועצים המשפטיים של כלל משרדי הממשלה את תפקידם. במקומם, ממונים על ידי הממשל הנבחר למשרות אמון אלה פקידים התואמים את השקפתו וזאת במטרה לאפשר לממשל הנכנס לתפקד בצורה יעילה וליישם את המדיניות שלשמה נבחר.

הצעת החוק נוסחה בשיתוף התנועה למשילות ודמוקרטיה. לדברי ח"כ אוחנה, "יועץ משפטי אמור לסייע לשר להגשים את המדיניות בהתאם להשקפת עולמו ולא להיות שר-על שמטרפד ומסנדל".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה כי "שר שלא 'מתיישר' לפי היועמ"ש למעשה לא יכול להזיז אותו והוא מוצא את עצמו מסונדל למשך שנות כהונתו עם מעט מאוד יכולת תמרון. הדבר מעניק כוח רב מידי ליועצים המשפטיים שלא נבחרו ויוצר 'אובר-משפטיזציה' בממשלה. ישנם מספיק גורמים מפקחים ומבקרים: הכנסת, מבקר המדינה, מבקר המשרד, ואם יש צורך במקרים קיצוניים - גורמי האכיפה ובתי המשפט. יש עודף בבירוקרטיה - על חשבון העשייה".