ארדן מציג את המדיניות החדשה לקנאביס

התכנית לאי הפללת משתמשי קנאביס יוצאת לדרך, כך הכריז הבוקר (חמישי) השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

התכנית כוללת מסלול מדורג שבמסגרתו בפעם הראשונה בה יתפס אדם עם סם בכמות המוגדרת לצריכה עצמית הוא ישלם קנס, ללא רישום פלילי. בפעם השנייה שיתפס ישלם כפל קנס, בפעם השלישית תנקוט המשטרה בהליך של סגירה מותנית של התיק הפלילי וכן ישקלו צעדים כגון הליך טיפולי, שלילת רישיון נהיגה ונשק ועוד. בפעם הרביעית תשקול המשטרה העמדה לדין.

בקטינים יכלול המסלול המדורג הליך טיפולי בפעם הראשונה והשנייה, ובמידה והקטין מסרב הליך פלילי, והחל מעבירה שלישית תישקל העמדה לדין.

שמה של התכנית החדשה הוא "מחשבים מסלול מחדש - עוברים לאי הפללה - באחריות", הקנסות שיגבו במסגרתה יועברו להסברה, חינוך וטיפול בנפגעי סמים.

במסיבת העיתונאים שערך השר הוא הסביר את החלטתו, בין היתר על רקע המלצות הוועדה שמינה לבדיקת הנושא.

"כיהנתי בעבר בראש עמותת אל-סם", סיפר ארדן, "עמותה שעוזרת לנוער שנפל לסמים. אני ראיתי בעיניים שלי את הנזקים שנגרמים משימוש קבוע של סמים כולל קנאביס והתוצרים שלו. הנושא הזה תמיד היה בעיניי נושא שלא אקל בו ראש ולא אקבל החלטות חפוזות".

"הלגיטימציה לשימוש בסמים גברה ומספר המשתמשים עלה", הסביר השר, "בשל הנתונים האלו - המודעות לסכנות הלכה וירדה. הגעתי למסקנה שצריך לבחון מחדש את עמדתי ואת המדיניות הנוהגת בישראל".

"מצד אחד רוצים להמשיך לחנך ששימוש בסמים הוא דבר רע ומזיק, מצד שני למשטרת ישראל אין את הכלים להתמודד עם נזקי הסמים. ההיבט הנוסף הוא שהאכיפה הפלילית לא מורידה את כמות השימוש", ציין השר ארדן, "אנחנו מציגים הבוקר מדיניות משולבת שלא מוותרת על האכיפה אבל מעבירה את הדגש לחינוך".

עיתונאים רבים ניסו להבין למה השר לא מאפשר סחר אבל מציג מודל של אי-הפללה. השר חזר והדגיש שהוא לא הופך את הסם לדבר מותר אלא רק מבקש שלא לגרום למשתמש להגיע למצב שיש לו רישום פלילי.

נציגי הרשות למלחמה בסמים הדגישו שמדובר בסם מסוכן וכי המטרה העיקרית של התכנית זה להוריד את השימוש על ידי קנסות וחינוך במקום הפללה. השר והנציגים הנוספים הבהירו כמה וכמה פעמים שאין מדובר בלגיטימציה ולכן תימשך המלחמה בסחר, הפצה וגידול.

העיתונאי גיא לרר ("הצינור", ערוץ 10) שהוביל את הקמפיין החמיא לשר ויצא נגד גולשים וצופים שגידפו את ארדן. "למה צריך את העננה הפלילית שעדיין קיימת במודל?" שאל לרר את השר. "מדינה צריכה לקבוע נורמות", ענה השר, "אני כשר ואנחנו כממשלה, מבחינת המסר צריכים להבהיר ששימוש בסמים זה דבר רע".

יצויין כי ייתכן ומדובר בפועל בהחמרה משום שבשונה מתחום ההפללה, בתחום הקנסות שוטרים עשויים לפעול ביתר חופשיות נגד המשתמשים כאשר הם יודעים שהם לא פותחים תיק פלילי אלא רק מחייבים בתשלום כספי.