ח''כ תמר זנדברג
ח''כ תמר זנדברגצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הקובעת כי גם אישה שילדה בבית תקבל מענק לידה.

התנאי לקבלת המענק הוא שהלידה התקיימה בהתאם להוראות חוזרי משרד הבריאות ושמיילדת או רופא מסרו למשרד תצהיר לפיו הם נכחו בלידה והיא התקיימה בהתאם להוראות.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "קיים אינטרס ציבורי מובהק להבטיח כי לידות יתקיימו בתנאים המאפשרים שמירה על בריאות היולדת והילוד. עד כה ננקטה הגישה לפיה הדרך היחידה להגיע לתוצאה זו היא על ידי לידה בבית החולים. מסיבה זו, כדי לעודד נשים ללדת בבית החולים, מותנה מענק הלידה בלידה בבית החולים.

"בעוד שניתן להבין התניה זו ביחס לדמי האשפוז האמורים לכסות את עלויות האשפוז, הרי שבהתניה זו יש מידה רבה של אי צדק בעיקר בנוגע למענק הלידה אשר מטרתו היא רכישת ציוד לילוד ומשכך אין רלוונטיות למקום שבו הוא נולד".

עוד נכתב בהסבר לחוק כי "העיתים השתנו. מחד גיסא עלתה מאוד רמת האוכלוסייה ואין עוד יסוד להניח כי יולדת תלד שלא בבית חולים, ללא התנאים הנדרשים ללידה. מאידך גיסא התפתחה בארץ תרבות של לידה אלטרנטיבית המתבצעת בעיקר בבית היולדת. ראוי להדגיש בהקשר זה כי הלידה האלטרנטיבית מתבצעת באמצעות מיילדות מומחיות וכי כל המחקרים בארץ ובעולם מוכיחים כי אין ללידה כזו כל השפעה שלילית על בריאות היולדת או הילוד. מוצע על כן לנתק את הקשר בין מענק הלידה לנושא מקום הלידה שכן כל ילוד זכאי לתמיכה שווה בראשית חייו".

ח"כ זנדברג אמרה במליאת הכנסת, "החוק הזה פשוט מבטל את האפליה של יולדות על פי מקום הלידה שלהן. להוצאה של הלידה ולאחריה אין קשר למקום הלידה ולכן הוא לא צריך להיות מותנה בה. 600 – 800 נשים בשנה יקבלו את המענק הזה שמגיע להן".