יוזמת מהפיכה? שקד
יוזמת מהפיכה? שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין יוזמים בימים אלו מהפיכה שתשנה את פניה של העבודה הפרלמנטרית בכנסת.

על פי היוזמה שפרטיה פורסמו הבוקר (ראשון), יוגבל מספר הצעות החוק הפרטיות שיורשה כל חבר כנסת להגיש ל-4 עד 5 בשנה, הגבלה שאיננה קיימת היום.

במקביל תדון ועדת השרים לחקיקה מדי שבוע רק ב-15 הצעות חוק פרטיות, זאת במקום 40-35 הצעות חוק כיום.

מספר ההצבעות במליאת הכנסת על הצעות חוק פרטיות שמובאות בקריאה טרומית יוגבל על פי ההצעה ל-250 בשנה במקום כ-750 הצעות חוק שעולות להצבעה כיום ורובן נדחות.

בתמורה לקיצוץ בהיקף החקיקה ינתנו לח"כים כלים נוספים בתחום זה. כך למשל ח"כ שהצעת חוק שלו נפלה בוועדת השרים לחקיקה יורשה לנמק אישית את ערר שהגיש שר על הדחייה.

כמו כן, ח"כ יוכל לבקש "שיפוט מוקדם" בנוגע להצעות חוק פרטיות מורכבות העוסקות ברגולציה, בדומה להליך הקיים היום בהצעות חוק ממשלתיות, אשר מנתח את משמעויותיהן. כך, חברי הכנסת המגישים יוכלו להבין את עמדות משרדי הממשלה מראש ולהתכונן טוב יותר לדיון בוועדת השרים ולשיפור הצעת החוק. עניין זה יהיה נתון להחלטתו ורצונו של הח"כ היוזם.

בנוסף יורחבו סמכויות הכנסת לפיקוח על הממשלה. בין הצעדים תורחב סמכות ועדות הכנסת לזמן עובדים בגופים ציבוריים להופיע בפניהן, יקבע מוסד של שימוע בפני ועדות הכנסת בשורה של מינויים בכירים, וכן יבנה מנגנון של פיקוח על ביצוע תקציבי הממשלה במהלך שנת הכספים.