אבי רואה, יו"ר מועצת יש"ע
אבי רואה, יו"ר מועצת יש"עצילום: אלירן אהרון

תושבי בנימין שלום וברכה,

בין עקירת עמונה להרס תשעת הבתים בעפרה

עברנו אירוע קשה בעמונה, של פינוי והרס יישוב שעמד על תלו במשך למעלה מעשרים שנה, ולכל אורכו ורוחבו היו בו טביעות אצבעות מאד חזקות של ממשלות ישראל לדורותיהן – ובגלל גחמה ורצון של גורמי שמאל לפגוע ביישובים ביהודה ושומרון בכל מחיר, הגענו למצב שבו מדינת ישראל לא ידעה לעמוד חוצץ כנגד המגמות האלה, ולא ידעה להגן באופן נכון וראוי בבית המשפט העליון כנגד העתירות הנלוזות הללו. וכך הגענו למצב שבית המשפט פסק להרוס יישוב שלם, ובשבוע שעבר הגזירה יצאה לפועל.

האירוע הזה הוא אירוע טראומתי קודם כל למשפחות – הורים וילדים, סבים וסבתות; אבל גם טראומתי ברמה הלאומית, החל מהמעגלים הקרובים, הקהילות, המועצה, תושבי יו"ש וכדומה; וגם ברמה היותר רחבה, אירוע טראומתי שגילה גם כוחות של אנשים רבים – אנשי חינוך, אנשי מקצוע, אנשי המועצה, שליוו את האירוע והמשפחות בכל רגע ובכל שלב, וממשיכים ללוות ואתם, וגם של נוער נפלא שמחא כנגד הפינוי ולא השאיר את תושבי עמונה לבדם. אמנם היו במהלך סערת הפינוי גם אירועים חריגים כנגד כוחות המשטרה, שיצאנו באופן ברור כנגדם, אלו לא תרמו לשום דבר ובטח לא לרצון שלנו להעביר את החוויה הקשה לכלל האזרחים הלאומיים במדינת ישראל.

אנחנו כמובן ממשיכים ללוות את המשפחות שמרוכזות היום במדרשה בעפרה, ומנסים להסדיר גם פתרון ביניים של מגורים זמניים במבנים יבילים בתוך היישוב עפרה. ויחד עם זאת אנו מנסים לקום על הרגליים ולהתרומם מהנפילה הזאת, במאמץ להקים יישוב חדש ברחבי בנימין לתושבי קהילת עמונה.

בעוד אנו מנסים לחזק ולטפל גם במשפחות עמונה וגם בעצמנו, אנו עומדים בפני אירוע טראומתי נוסף של הריסת בתים בעפרה. בית המשפט העליון נתן רק היום את התייחסותו, ונאות לדחות את הפינוי בחודש בלבד, שלא יסייע להן לעבור פעם אחת לבתים חלופיים שבהליך שיפוץ. גם כנגד הריסת תשעת הבתים המועצה וכל עובדיה עובדים יחד עם הנהגת עפרה ועומדים לימין המשפחות כדי לתמוך בהן ולחזק אותן, ויחד להראות שגם אחרי נפילות קשות כאלה יש אופק של תקווה, ויש דרך פתוחה להתחזקות ההתיישבות.

באירוע עמונה של לפני 11 שנה מנינו כ-270 אלף יהודים ברחי יו"ש, והיום אנו מונים למעלה מ-450 אלף תושבים, כן יירבו. זה הכיוון. אנו מתכוונים להמשיך עם תנופת הפיתוח וההתבססות של ההתיישבות, ובד בבד להעלות בפני הדרג המדיני פוליטי דרישות שלא העלינו בעבר, כגון חוק ההסדרה ליישובים הקיימים, ואף מעבר לכך, את החלת הריבונות של מדינת ישראל על כל שטחי C והיישובים היהודים ביו"ש.

אנחנו משוכנעים כי האירוע של עמונה פרץ ופתח דלתות שהיו סגורות ונעולות לפני כן, והיום נסללה הדרך להבנה – גם של הגורמים הפוליטיים וגם בחברה הישראלית – שיש צורך להסדיר את ההתיישבות, ולהחיל את הריבונות, ויפה שעה אחת קודם, ודאי בעת היסטורית זו. השנה אנו חוגגים יובל שנים לנוכחותה של מדינת ישראל בחבלי יהודה ושומרון, ולחזרתו של עם ישראל למרחבים שבהם התבסס והתרחב השלטון הישראלי בארץ ישראל מאז כניסתנו לארץ אחרי 40 שנות נדודים במדבר.

משברים אלה לא יחלישו אותנו, אלא רק יחזקו אותנו לפעול ביתר שאת במהלך הארוך של שיבתנו לארץ אבותינו.

בברכת חזק ואמץ ואל תחת,

אבי רואה

ראש המועצה