אורי מקלב
אורי מקלבצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

יום המחלה הראשון לעובד לא יקוזז מסך ימי המחלה הנצברים לו בשנה – כך אישרה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה.

הצעת החוק, אותה יזמו חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, מבקשת לעשות צדק עם ציבור העובדים אשר נעדרים ממקום עבודתם עקב מחלתם.

כיום העובד אינו מתוגמל עבור יום זה אך המעסיקים נוהגים לקזז את יום ההיעדרות מסך ימי המחלה הנצברים לעובד וזאת תוך פרשנות מוטעית לחוק.

מקלב אמר עם אישור החוק בוועדת השרים כי זוהי עשיית צדק עם העובדים. "אנו עדים למספר רב של עובדים אשר מקוזזים להם ימי המחלה שלא כדין, דבר זה בא כפרשנות מוטעית לחוק, פרשנות זו הינה התעמרות בעובד שכן לא רק שלא משולם לו שכר עבור יום זה אלא אף מקוזז לו יום זה כיום מחלה, - יש כאן עשיית צדק עם העובדים ובני משפחותיהם".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ישנם מעסיקים שגורעים לעובד את יום המחלה הראשון מהמכסה הכוללת של ימי המחלה להם זכאי העובד לתשלום, למרות שבפועל העובד אינו מקבל דמי מחלה עבור יום זה. כמו כן, מעסיקים מנכים לעובד יום מחלה מלא עבור הימים השני והשלישי, בהם העובד מתוגמל במחצית שכרו.

''הצעת החוק מבהירה כי אין לגרוע מדמי המחלה בעבור ימים שעליהם לא שולמו לעובד דמי מחלה בכלל, וכי יש לגרוע מחצית יום בלבד בעבור הימים השני והשלישי, בהם משולמים לעובד דמי המחלה באופן חלקי", נכתב.