שלמה ארצי
שלמה ארציצילום: פלאש 90

בא ונצא | יוחאי בן אבי | אלבום

כולם רוצים להיות שלמה ארצי.

האיש שלא משנים אורך טקסטיו, צלילות מצלוליו ופשטות לחניו. גם אם הוא ישיר את רשימת המכלת, כולם יזמזמו אותה שנים רבות – משדרני גלגל"צ ועד ערבי השירה של משה להב והטיש הגדול.

נדמה שהחדש של יוחאי בן אב"י, שאת הקריירה שלו בנה על עיקרון הפשטות והשקיפות המוזיקלית, שואף להידמות ולהתחקות אחרי ארצי.

כשסמל הילדות והשובבות מופיע לכל אורך האלבום בעיצוב גרפי שיקי ומרענן – מטוס הנייר הצהוב הבוהק טס בכיוון ברור. אין פה אלבום כבד, לא קונצרטים ולא תזמורים. יש פה רצף של שירי קומזיץ עם מילים כיפיות, קלילות שעוסקים בכל נושא שאפשר לעסוק בו - בדומה לארצי - אהבה, מדינה, בכי וצחוק, אור וחושך, בית ועצים, פשטות וילדות ואפילו 'ירח' אחד. צאו לשדה, העיפו ידנית את המטוס ותיהנו מהטיסה. ושלא תעזו לחגור כמובן.

חיטה משגעת | יוחאי בן אב"י | חדשיר

אז האם בן אב"י בדרך הנכונה? לכאורה כן. אבל צריך לזכור שארצי ביסס את מעמדו כזמר העממי, הלאומי והפשוט בכמעט חמישים שנה. לא בטוח שהאקורדים המינימאליים והווקאליות הרגילה יעבדו גם היום, בדור המסובך רגשית ומוזיקלית שלנו.

בכל אופן, 'בא ונצא' הוא אלבום נהדר למי שמחפש מוזיקה זורמת ונעימה, בלי אתגרים מסובכים ובלי מניפולציות צליליות. שירים שיחזירו אותנו לילדות ויצללו איתנו אל הפשטות הכה רכה ונוחה.

אז ירנן | הרב דוד מנחם | פיוט

ונסיים במשהו לכבוד ט"ו בשבט:

נהוג לומר שאין שירים לט"ו בשבט, לפחות לא בארסנל הפיוטים והזמירות. אז הנה – הכירו את 'אז ירנן' הבבלי מבית מדרשו של הבן איש חי זי"ע – רבנו יוסף חיים.

בביצוע היפהפה של רבי דוד מנחם ואלעד גבאי לרקע השקדייה הפורחת והעלים הירוקים – אפשר רק לדמיין את הבן איש חי יושב בבגדד, משורר על עץ היערים ומדמיין את ארץ ישראל בעוד מאה, אולי יותר שנים, פורחת ויפה, שבה יושבים שני מוזיקאים יהודים-ישראליים וממשיכים את שירו.

ט"ו בשבט שמח!