ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלהצילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, הציגה היום (ראשון) בישיבת הממשלה את עיקרי תוכניתה בתחום טיוב הרגולציה והפחתת הבירוקרטיה.

הממשלה אישרה את התוכנית, אשר צפויה להביא חיסכון של למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה למשק.

החלטת הממשלה התקבלה במסגרת התכנית הממשלתית הכוללת להפחתת הנטל הרגולטורי והמאבק ביוקר המחיה, שמקדם ראש הממשלה נתניהו בשנתיים האחרונות.

כזכור, על פי ההחלטה שהתקבלה בנובמבר 2014, משרדי הממשלה נדרשים להוציא לפועל תכנית חומש להפחתה של 25% בבירוקרטיה בתחומם, תוך שיתוף פעולה עם צוות ייעודי שהוקם לשם כך במשרד רה"מ. ההחלטה שעברה היום מצטרפת לתהליכים דומים שיצאו לפועל בתחומים רבים בחודשים האחרונים.

"הורדת הרגולציה בישראל היא מפתח להגדלת הצמיחה", אמר נתניהו בישיבת הממשלה, "במדינת ישראל יש עודף רגולציה שמכביד על המשק. בתחומים כמו רישום מקרקעין צריכים להתקדם לעבר העידן הדיגיטלי ולא להמשיך להתנהל כמו בימי הביניים. נמשיך להפחית רגולציה מיותרת איפה שניתן".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בדיון "הזמן שלכם יקר לנו. עודפי השומן בבירוקרטיה וברגולציה הישראלית אינם בריאים לכלכלה ולאזרחי המדינה. עלינו לטפל בבעיה מהשורש. מאז כניסתי לתפקיד אני פועלת להפחתת הביורוקרטיה, הנדרשת כיום מאזרח המעוניין לקבל שירותים המגיעים לו על פי חוק. התכנית עתידה לחסוך זמן רב, עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה, ולסייע לשוק הפרטי ולכלכלה הישראלית וזו רק ההתחלה. אני סבורה כי התכנית המבוצעת עד כה ותכנית הפעולה הבין-משרדית העתידית, תיתן את המענה הנדרש, על מנת שזו תתקדם צעד נוסף לקראת היעדים שהצבנו במשרד".

מנכ"ל משרד רה"מ, אלי גרונר ציין כי במשך שנים עודף הרגולציה והבירוקרטיה הוסיפו להעלאת יוקר המחייה בישראל, והציבור שילם את המחיר. "המטרה המרכזית שלנו היא להביא להקלה ברגולציה, שתשפיע על חיי היום יום של האזרחים והעסקים. כבר עכשיו אנחנו רואים את תוצאות ההחלטה בשטח, ברפורמות בתחום ייבוא התמרוקים, מוצרי החשמל, ענף המלונאות, הציוד הרפואי, ההדברה בחקלאות והתקינה. נמשיך לפעול להפחתת הנטל הרגולטורי בכל תחומי החיים".

התוכנית שאושרה היום מתמקדת בייעול וטיוב בשלוש יחידות גדולות במשרד המשפטים: אגף רישום והסדר מקרקעין (הטאבו), האפוטרופוס הכללי (בדגש על מערך הפיקוח על האפוטרופוסים) ורשות הפטנטים. בכל יחידה גובשו תכניות אופרטיביות המעודדות צמצום משמעותי של דרישות רגולטוריות ובירוקרטיה, וזאת על מנת לקדם ולפתח שוק חופשי, יזמי והוגן, ובו בזמן לשמור על האינטרס הציבורי לשמו נוצרה הרגולציה.