הויזה הוארכה. האזרחות בדרך...
הויזה הוארכה. האזרחות בדרך...צילום: פלאש 90

תושב ירושלים, יהודי חרדי אמריקאי שנשוי לאזרחית ישראל וביקש לקבל אזרחות מכח חוק השבות, נתקל לטענת ארגון 'חוננו' בהתנגדות של משרד הפנים, משום שנעצר בעבר בהר הבית, מעצר בגינו הוא תובע את המשטרה.

א', יהודי חרדי העובד כחוקר תורני ושוהה בשנים האחרונות בישראל, התחתן ואף נולדו לו כאן ילדים. הוא נעצר לפני כשנתיים כשעלה להר הבית, וזאת בחשד להפרעה לשוטר והפרת הסדר הציבורי בהר הבית. א' נלקח לבית המשפט שם יוצג בידי עו"ד מהארגון. בחוננו מציינים כי בית המשפט עצמו קבע כי הוא נעצר ללא סיבה מוצדקת ושחרר אותו ללא כל תנאי.

עו"ד מנשה יאדו מ'חוננו' אף הגיש בשמו תביעה אזרחית בגין מעצר וחיפוש לא חוקי, תביעה שבימים אלו מתנהלת בבית משפט השלום בירושלים.

למרות זאת, לאחר שהגיש לאחרונה בקשה לקבלת אזרחות במשרד הפנים באמצעות ארגון "נפש בנפש", נאמר לו כי בשל המעצר והתיק המדובר הוא לא יוכל לקבל אזרחות. לטענתו, בנוסף לעצירת הליך העלייה, עצר משרד הפנים גם את מתן אשרות השהייה שלו, מה שגרר את הפסקת הזכויות הסוציאליות בביטוח הלאומי, בהנחה מארנונה, בקבלת מלגת לימודים ועוד.

בעקבות הדברים פנה עו"ד יאדו למשרד הפנים ודרש להפוך את ההחלטה. במקביל פעל עו"ד רחביה פילץ לסגור את התיק הפלילי שקיים כנגד א', והמשטרה אכן הודיעה על סגירת התיק.

בימים האחרונים עודכן בא כוחו כי משרד הפנים חזר בו, השיב את הויזה לא' ואף יאשר בקרוב את השלמת קבלת האזרחות הישראלית.

"מדובר במקרה קפקאי, בו עולה חדש שקבע מקומו בישראל נעצר מעצר שווא, וכך קובע גם בית המשפט, אולם כתוצאה מכך משרד הפנים שולל את אשרת השהייה שלו ומונע ממנו לקבל אזרחות מכח חוק השבות וזכויות סוציאליות", אומר עו"ד יאדו. "אנו שמחים שבשיתוף פעולה של מספר גורמים הצלחנו להסיר את החרפה הזו מעל סדר היום, ומרשי יוכל לקבל אזרחות ככל יהודי השב לארצו ולמולדתו".