חקלאות, ארכיון
חקלאות, ארכיוןצילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90

משתלה ראשונה בארץ נכנסה בימים האחרונים לפיקוח הלכתי של 'מכון התורה והארץ' בנושאי כלאיים וערלה.

משתלת מרמלשטיין הנמצאת בצומת גני טל סמוך לגדרה, שייכת למשפחת מרמלשטיין ממגורשי גוש קטיף. בעקבות שאלות הלכתיות רבות של לקוחות המשתלה, יצר מורדי מרמלשטיין בעל המשתלה, קשר עם מכון התורה והארץ, מה שהבשיל בסופו של דבר לפיקוח הלכתי של ממש בכל הנוגע לערלה וכלאיים.

פיקוח ערלה אמנם קיים כיום בחלק מהמשתלות הסיטונאיות, אולם מדובר במשתלות בהן לא קונים לקוחות פרטיים. פיקוח בנושאי כלאיים לא קיים כיום באף משתלה, וכך הלקוח הפרטי עומד אובד עצות כשכמעט ואין דרך לדעת האם העץ הורכב על כנה כשרה או פסולה, וכן את המניין המדוייק של שנות הערלה.

על פי הערכות המכון, עשרות אחוזים מעצי הפרי במשתלות כיום הם עצי כלאיים המורכבים באיסור. הבעיה ההלכתית החמורה ביותר בנושא הכלאיים הוא קיום העץ, אותו בסופו של דבר מבצע הלקוח ששותל ומגדל אותו.

בנוסף ישנן בעיות ובלבול גדול בכל הנוגע לנושא הערלה. "רוב האנשים בטוח שאם העץ בן 3 ומעלה, אזי אין בעיה של ערלה", אומר אגרונום המכון מרדכי שומרון, "אלא שזה נכון רק בתנאים מסוימים של גידול העץ. אבל אם לדוגמא העץ יושב במשתלה על בטון, הרי גם אם הוא בן עשר - צריך לחשב את שנות הערלה מחדש. בנוסף ישנן הוראות מיוחדות להעברה ושתילה של העץ, אשר אם לא יתבצעו ספירת הערלה תעשה מחדש".

"במהלך תהליך הפיכת המשתלה למפוקחת התברר ל שלמרות שניסיתי להביא עצים ללא כלאיים, בלי ידיעתי היו לי המון עצי כלאיים במשתלה", מספר מורדי מרמלשטיין בעל המשתלה. "בנוסף התברר לי שמחוסר ידיעה אמרתי לאנשים דברים לא נכונים לגבי ערלה. כיום אנחנו יודעים להסביר הלכתית את המצב לאשורו ויודעים מה לבדוק בכל התהליך".

במכון מסבירים כי המטרה בפיקוח, הנעשה אגב ללא מטרות רווח, היא שלקוח יוכל לקנות עץ ללא כל שאלה, ויוכל לדעת את כל גלגוליו מאז יצירתו במשתלה הסיטונאית ועד להגעה אליו הביתה. הקונים במשתלת מרמלשטיין אף מקבלים במסגרת הפיקוח דף הנחיות המפרט את צורת השתילה הנכונה, את הבעיות השונות העלולות להיווצר ואת הפתרונות להם.