סער בכנס ירושלים

השר לשעבר גדעון סער, הרואה עצמו כמחליפו של נתניהו, מבהיר היום (רביעי) כי יחזור לחיים הפוליטיים ויעשה זאת דרך תנועת הליכוד, מביע התנגדות נחרצת להקמת מדינה פלסטינית, תומך בהחלת ריבונות ביו"ש ומציג את תוכניתו לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי.

"החיים מחוץ לפוליטיקה הרבה יותר טובים, איכותיים ורגועים מהחיים בפוליטיקה. אני מאוד נהנה ממה שאני עושה וכמובן מחיי המשפחה", אמר סער בראיון לסיוון רהב מאיר בכנס ירושלים ה-14.

"אחזור אחרי פסק הזמן לבקש את אמון הציבור, מתי זה יקרה ואיך זה יקרה - בואו נמתין בסבלנות. אני יודע את הדרך חזרה ואני אעשה את זה בזמן המתאים. אני מתכוון לחזור לחיים הציבוריים ואודיע על כך בזמן אמיתי. כשאחזור לחיים הפוליטיים, אחזור לתנועתי - תנועת הליכוד", סיפר סער.

פגישת נתניהו-טראמפ

סער הביע התנגדות נחרצת להקמת מדינה פלסטינית. ''ראש הממשלה צריך להגיע עם העמדות האמיתיות לבית הלבן. אנחנו בנקודת זמן שהיא מעצבת. כשנשיא אמריקני קובע כיוון יש לזה השפע על כל המערכת הבינלאומית ולנשיא הזה יש פוטנציאל לעשות דברים פחות שגרתיים ופחות מקובלים.

"טראמפ אוהד את ישראל ורוצה בטובתה. ישראל צריכה להגיע עם לקחים של שנות דיור מהתהליך הפלסטיני ישראלי", אמר סער. לדבריו, ''באזור שכולו מתפרק וכולו מתמלא בטרור אסלאמי, הקמת מדינת טרור על סף ביתנו היא רעיון רע שצריך להוריד אותו מהשולחן''.

סער הבהיר כי אסור לנתניהו לומר לטראמפ שהוא תומך במדינה פלסטינית אבל כעת אין פרטנר, ''כי המשפט הבא שהנשיא האמריקני יגיד זה 'אני אדאג לפטנר'.

''צריך להיות אמיתיים עם מה שאנחנו חושבים שמשרת את האינטרסים שלנו. ראש הממשלה שהוא יודע להציג עמדות יותר טוב מכל אדם אחר, מדבר על מדינה פלסטינית מינוס ובעצם גם הרש''פ זו מדינה פלסטינית וגם נאום בר אילן הציג מדינה מינוס מפורזת''.

"אבל כשקבלת את העיקרון של מדינה, העולם רואה מדינה פלסטינית מבחינת גבולות באופן שונה לחלוטין ומייצר לחץ מדיני עם ישראל כבר הרבה מאוד שנים'', הסביר סער.

סער בראיון "אחד על אחד" עם סיוון רהב מאיר
סער בראיון "אחד על אחד" עם סיוון רהב מאירצילום: ישראל ברדוגו

פדרציה ירדנית-פלסטינית

השר לשעבר הציג את תוכניתו המדינית. "מדברים על שתי מדינות למעלה מעשרים שנה, כולל ראשי ממשלה ישראלים שהיו מוכנים לוותר כמעט על הכל, זה היה ריאלי? זה הצליח? לא. בואו נסתכל מצד האמת - עד סוף שנות ה-80' הרעיון שמשלב את ירדן בפתרון היה הזרם המוביל במחשבה המדינית ולא רקר אצלנו בארץ''.

לדבריו, למדינה פלסטינית גם היא זעירה, אין יכולת לקיום מבחינה כלכלית ולכן תחתור כל העת להמשך הסכסוך עם ישראל. "אם אנחנו מסתכלים מה נכון מבחינת עתיד הפלסטינים והאינטרסים של ישראל - נכון להגיע לפדרציה בין הרשות הפלסטינית לבין ממלכת ירדן".

גדעון סער העריך כי במהלך הפגישה עם טראמפ, נתניהו ינסה להגיע עימו להבנה בסוגיית הבנייה ביו"ש וכמובן בירושלים. "ההערכה שלי היא שראש הממשלה ינסה להציג את עמדתו לגבי הסבירות או היכולת להגיע להסדר עם הפלסטינים''.

"מאז שטראמפ נבחר לא שמעתי אותו מדבר על מדינה פלסטינית אך אם חלילה בהמשך הדרך הוא יאמץ את הרעיון הזה ברור שאנחנו נהיה במצב פחות נוח, לא משנה מה נספר לעצמנו''.

ריבונות ביו"ש

השר לשעבר הביע תמיכה ברורה בהחלת הריבונות הישראלית ביהודה שומרון. "בעוד ארבעה חודשים נציין חמישים שנה למלחמת ששת הימים. שמעתי שבאחת מישיבות הקבינט ראש הממשלה אמר שהחזון שלו זה החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. אני מציע להגיד בקול רם ובפומבי שהמדיניות היא לחתור להחלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון".

לדברי סער יש קרוב לחצי מיליון ישראלים שמתגוררים באזור יהודה ושומרון. "כשר הפנים כשהעברתי את הרפורמה בתכנון ובבנייה, שאלו אותי בחוג בית באריאל 'מה איתנו?'. כשר החינוך כשהייתי צריך להקים גני ילדים בבית אל, עפרה ועלי, כל דבר כזה היה מבצע וזה לא יכול להיות ככה".

יחד עם זאת הוא ציין: "אני לא מציע להגיד שאנחנו סוגרים דלת למשא ומתן. מנחם בגין אמר אחרי החלת החוק הישראלי על הגולן שהדלת פתוחה למשא ומתן''.

שבת ולימוד גמרא

"אני שומר שבת למעלה משלוש שנים", סיפר סער, ''נדרתי נדר בברית של הבן שלי והאמת שחשבתי על זה הרבה זמן לפני כן. כתבו שחזרתי בתשובה, אני לא אדם דתי אבל לכל אחד יש צד של זהות יהודית וכל אחד בוחר את אורח חייו מתוך מה שהוא רוצה שיעבור לדור הבא.

''אני חשבתי על זה הרבה מאוד שנים, הפטנט הזה (שמירת שבת - ע.ב.) שהעם היהודי הנחיל לאנושות לפני אלפי שנים הוא פטנט לא רע ועד היום לא התחרטתי אלא להפך".

גדעון סער התייחס בסוף דבריו לחברותא שהיתה לו עם הרב משה שפירא זצ''ל שנפטר בחודש שעבר. "לפחות שלוש שנים למדתי עם הרב שפירא בישיבה בימי שני. בזמן דיוני האי-אמון הייתי עוזב את הכנסת והולך ללמוד עם הרב שפירא. אני היום לומד עם חברותא אחרת אבל עם הרב שפירא זה היה משהו מיוחד.

''אני מצטער שלא המשכתי את זה כאשר עזבתי את הכנסת. למדתי עם הרב הלכות דעות, ספר המצוות, הלכות מלכים ומלחמותיהם, גם הקדמה לפירוש משניות פרקי אבות. ממש לא היה לי קשה להיות תלמיד ולקבל ממישהו. אני חושב שלכל אדם חשוב מאוד להכיר את היסודות של התרבות שלנו ומעבר לזה, לטעון מצברים מבחינה רוחנית זה דבר שחשוב מאוד. גם היום אני לומד. הרבה חומש וגם גמרא".

שר החינוך לשעבר סיפר, "הכנסתי למערכת החינוך הממלכתית מקצוע חדש: מורשת ישראל. אין ספק שיש חוסר גדול בתחום הזה של הכרת המורשת שלנו. באו אלי הורים חילוניים שאמרו שהם מודים לי כי הם עצמם לא הכירו את זה".