פגישת התושבים עם בנט ושקד
פגישת התושבים עם בנט ושקדצילום: ללא קרדיט

בדיון שנערך אמש (שני) בין שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד לבין מטה הפעולה של היישוב מצפה כרמים, נבחנו ההשלכות המשפטיות הפרקטיות של חוק ההסדרה לגבי הסוגיה המשפטית בה נמצא הישוב מצפה כרמים.

כמו גם בפגישות הקודמות בין הצדדים, הצהירו השרים כי פתרון למצפה כרמים הינו משימה העומדת לפתחם ונתונה "במשמרת שלהם" בטרם יכריע בג"ץ בסוגיה.

לדברי בנט ושקד, חוק ההסדרה נחקק בדיוק למציאות בה נתונים התושבים בה הם בין הפטיש לסדן, בין החלטת ממשלה במסגרת "הסכם המאחזים" על העתקת היישוב מצפה כרמים למיקומו הנוכחי ובין עמדת המדינה המהוססת המוצגת כיום בבג"ץ מצפה כרמים.

השרים הבהירו שוב, כי הדעת אינה יכולה לסבול איוולת כזו ועל כן הם פועלים ועוד יפעלו בכל כלי ובכל חקיקה העומדת לרשות העניין, עד להסדרת ההתיישבות במצפה כרמים.

תושבי מצפה כרמים על אף שפעלו בתיאום מלא עם הממשלה, ממתינים כבר שש שנים במצב של הקפאה מוחלטת מבלי יכולת להתפתח ולקיים חיים תקינים ומייחלים לפתרון מהיר וצודק התומך בהתיישבותם במקום ובפיתוח המצפה.

יו"ר מטה המאבק, חיים ימין, מספר: "יצאנו מאוד מחוזקים מהפגישה, יצאנו בתחושה שיש לנו גב שילחם יחד אתנו על צדקת דרכינו ועל המשך הקיום והפיתוח של היישוב שכבר 6 שנים נתון בהקפאה שמקשה מאוד על החיים התקינים של התושבים. כולנו תקווה כי החלטת ממשלה קודמת תהיה רלוונטית גם בעת הזאת וכי מפלגות הימין יוכיחו את עצמן ויראו שההתיישבות ביהודה ושומרון כאן כדי להישאר".

מצפה כרמים הינו יישוב קהילתי המונה כ-43 משפחות עם כ-150 ילדים, היישוב הוקם על אדמות מדינה ומיקומם אושר על ידי ראש הממשלה דאז, אהוד ברק ובחתימתו של אלוף פיקוד מרכז דאז, משה בוגי יעלון.

כיום ביישוב 16 בתי קבע כאשר שאר המשפחות מתגוררות בקראוונים. הקהילה עומדת כבר מספר שנים בהתמודדות קשה מנשוא והתיק תלוי ועומד בבג"ץ במצב של צו ביניים המביא להקפאה דה פקטו של תכנית ההתפתחות הטבעית של הישוב.