דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: רויטרס

רבנים, ניצולי שואה ואנשי אקדמיה, שיגרו מכתבים לסנאט האמריקני בניסיון של הרגע האחרון למנוע את מינויו הצפוי של דיוויד פרידמן לתפקיד שגריר ארה"ב בישראל.

הביקורת שלהם מתמקדת בכך שפרידמן השתמש במילה "קאפו" כשתיאר את אנשי ארגון השמאל הקיצוני ג'יי סטריט, במאמר שכתב ב"ערוץ 7" באנגלית.

"קאפו" היה כינויים של היהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים בהטלת משמעת במחנות הריכוז, בזמן השואה.

פרידמן כתב במאמרו: "האם תומכי ג'יי סטריט הם קאפואים? התשובה, למען האמת, שלילית. הם הרבה יותר גרועים מקאפואים – אותם יהודים שהסגירו את אחיהם במחנות המוות הנאציים.

אכזריות בלתי נתפסת

"הקאפואים ניצבו בפני אכזריות בלתי נתפסת ומי יודע מה כל אחד מאיתנו היה עושה באותם תנאים, בכדי להציל אדם אהוב? אבל ג'יי סטריט? אלה פשוט אנשים שמלאים בעצמם, שפועלים למען השמדת ישראל מהספות האמריקניות הנוחות והבטוחות שלהם. קשה לדמיין מישהו גרוע יותר", קבע.

סוכנות הידיעות JTA מסרה כי השמאל היהודי בארה"ב ארגן שלושה מכתבים לוועדת הסנאט לקשרי חוץ, שאמורה לאשר את המינוי של פרידמן. האחד חתום ע"י רבנים וחזנים, השני ע"י ניצולי שואה, והשלישי ע"י חוקרי שואה. המכתבים יועברו לסנאטורים החברים בוועדה, זמן קצר לפני שהוועדה תתחיל לדון במינויו של פרידמן ביום חמישי.

על מכתב הרבנים והחזנים חתמו בינתיים יותר מ-600 איש, ועל נכתב הניצולים חתמו עד כה 31 איש. שני המכתבים קראו לוועדה שלא לאשר את מינויו של פרידמן.

המכתב של חוקרי השואה לא קרא מפורשות למנוע את המינוי, אבל רמז לכך רמז עבה באומרו: "אנו מקווים שתקחו בחשבון את האופן בו פרידמן השתמש בשואה, בצורה חסרת הכבוד וצינית מבחינה פוליטית, בבואכם לשקול את מינויו לשמש כשגרירנו בישראל".

"היהודים האלה עמדו בפני דילמות נוראיות, אך לבסוף הפכו, בניגוד לרצונם, לכלים בידי הברוטליות הנאצית", כתבו החוקרים. "לכנות את יריביך הפוליטיים, החברים בקהילה שלך, 'קאפואים', רק משום שהשתתפו בוויכוח לגיטימי, היא מעשה שאי אפשר להגן עליו מבחינה היסטורית, והיא מהווה דוגמה חמורה מאוד לשימוש לרעה בשואה ובקורבנותיה לטובת רווח פוליטי עכשווי".