ישראל כץ
ישראל כץצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ביום ראשון הקרוב תחל כריית מנהרות הרכבת הקלה של הקו האדום בתל אביב, ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן.

הכרייה תתבצע באמצעות שמונה מכונות ענק (TBM) שיכרו בצמדים את החלק התת קרקעי של הקו, העובר בתחומי הערים בני ברק רמת גן ותל אביב. מדובר בקטע באורך של כ-12 קילומטרים.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ייתן את האות להפעלה ושיגור של מכונת ה-TBM הראשונה שתחפור בעומק של 30 מטרים מתחת לקרקע. המכונה תעבור מתחת לדרך איילון ותמשיך לעבר תחנות הרכבת התת קרקעיות של הקו האדום בתל אביב המוקמות בימים אלה: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית וקרליבך.

שר התחבורה ציין כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב צפוי לשנות מן היסוד את המציאות התחבורתית בגוש דן. "הורתי להוציא לדרך את הפרויקט לפני כשנתיים, לאחר שנים של דחיות ועיכובים. העבודות להקמת הרכבת נמצאות כיום בעיצומן. ובשבוע הבא תחל כריית מנהרות הקו האדום, ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הופך היום למציאות" הוסיף כץ.

שמונת מכונות ה-TBM שיחפרו את מנהרות הקו האדום הן באורך של 115 מטרים כל אחת, ובקוטר של כ-7.5 מטרים. משקלה של כל מכונה מגיע לכ-900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון. קצב ההתקדמות של כל מכונה מגיע ל-10 מטרים ליום.

לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.