המבקר יוסף שפירא
המבקר יוסף שפיראצילום: פלאש 90

דיון סוער התקיים היום (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה על מינויים פוליטיים ברשויות בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), "מדובר בדוח קשה. זו איננה תופעה צדדית כאשר עשרות מכרזים התנהלו בצורה לא-תקינה, ולא נאפשר שהרשויות המקומיות יהיו הפקר. דוחות המבקר אינם כלי-ניגוח אלא אתגר לתיקון. לא רודפים את ראשי הערים אלא עליהם לטפל עניינית בליקויים".

רואה החשבון שלמה שלום, חבר מועצת עיריית עפולה, סיפר על הדחתו מעבודתו, ושלומי זינו חבר מועצת נשר, סיפר על חשיפת שחיתות בעירייה ובחברה הכלכלית, מינויים פוליטיים, התקשרויות חיצוניות לקויות ואי-חשיפת ניגוד עניינים.

ראש עירית נשר, אברהם בינמו, השיב כי איש מעובדי העירייה לא פוטרו – ומי שפרש מעבודתו היה מזכיר העירייה שהורשע בשוחד, והוא שעסק במינויים הבעייתיים שחשף מבקר המדינה. הוא הבטיח כי המלצות המבקר ייושמו, והעובדים יוזמנו לשימוע.

חלק מהערות המבקר נגעו לעובדים שאינם זקוקים למכרז, על חלקם נטען כי "הם בעלי זיקה פוליטית לראש העיר", למרות שחלפו 25 שנה מאז עבדו ביחד ואחרים נגעו לעובדים שכבר אינם מועסקים. בינמו הוסיף כי פעילותו של יו"ר האופוזיציה בעירו היא בניגוד לחוק ולפקודת העיריות.

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) העיר כי למשרות נמוכות ולאחר תקופת צינון, אין משמעות לזיקה פוליטית, וכך נקבע בהוראות החוק. הוא דרש "איזון ראוי בין ההשתתפות הדמוקרטית ופעילות בבחירות - לזכות להתקבל לעבודה".

יו"ר האופוזיציה בעיריית נשר, רועי לוי, הדגיש כי "מדובר בשוחד בחירות, תוך עבירות חמורות כזיוף פרוטוקולים, ומונעים מאנשים טובים ומוכשרים להתקבל לעבודה". לדבריו, עבודתו אושרה בבית המשפט המחוזי.

ח''כ מאיר כהן (יש עתיד) חיזק את דברי לוי, וקרא לראש עירית נשר להשיב את לוי לתפקידו כחבר מועצה. ח''כ יעקב אשר (יהדות התורה) הדגיש כי "יש מתח רב בין השניים וכל אחד משתמש בכלים המותרים לו – כדי לקדם את האגו הפוליטי, וח''כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הבהיר כי יש ערך במעורבות ציבורית – ולא ייתכן לתפור לכולם חליפה פוליטית.

ראש עירית עפולה עו"ד יצחק מירון, הדגיש כי טענות המבקר כלפי התנהלות העירייה מוטעות לחלוטין. "דוח המבקר סובל מטהרנות ומנותק מהמציאות האמתית. המינויים שנחשדו כ"פוליטיים" מילאו את אותו התפקיד בדיוק במשך שנים רבות, המינויים נבדקו ע"י משרד הפנים על רקע אותו החשד בדיוק - ואישר את כולם. המבקר קובע בצורה שרירותית מהי זיקה פוליטית בלי שהדבר נקבע באמת בחוק". לדבריו, הליקויים הטכניים במכרזים תוקנו, אך הם היו הנוהל המקובל, לא רק בעפולה, במשך שנים רבות''.

נגה שרון, פעלה חברתית מעפולה, טענה כי "ראש העיר הנוכחי חיסל חשבונות עם נאמני ראש העיר הקודם. לצעירים בעיר אין סיבה לחזור, אם אין שקיפות והוגנות".

לדברי מירה רזין, נציגת המבקר, משרד הפנים פירסם הוראות מפורשות כיצד על עירייה למנות בעלי תפקידים, וכן ע"פ כישורים מקצועיים בלבד. "בדקנו מכרזים רבים והליכי בחירת עובדים לאחר בחירות, בהן התחלפו ראשי רשויות. ע"פ ממצאנו נקבעו תנאי סף שונים מהנדרש ע"פ הוראות משרד הפנים, ליקויים חמורים במינוי וועדת המכרזים וללא פרוטוקולים, מינוי עובדים ללא מכרז, ואפילו פרסום שמות העובדים החדשים – עוד לפני התכנסות ועדת המכרזים".