דונלד טראמפ
דונלד טראמפReuters

חבר הכנסת לשעבר יהודה הראל, תושב קיבוץ מרום גולן שהוביל בשנות השמונים את הקמפיין להחלת הריבונות על רמת הגולן, אומר לערוץ 7 כי הבקשה של נתניהו מנשיא ארה"ב להכיר בריבונות על הגולן היא מיותרת.

"אני בעד הכרה ברמת הגולן אבל מדינת ישראל כבר הכירה בגולן. אם צריך הכרה של ארה"ב אז קודם כל שיכירו בריבונות ישראל על מערב ירושלים", אומר הראל ומספר כי אזרחים אמריקניים שנולדים במערב ירושלים, בדרכון לא נרשם להם כי נולדו בירושלים כעיר הבירה של ישראל אלא רק "ירושלים".

"אז קודם שיכירו בירושלים ולאחר מכן שיכירו בירושלים כבירת ישראל ויעבירו לשם את השגרירות. מבחינת האו"ם עם הקמת המדינה ירושלים הוכרזה כעיר בינלאומית, גם ארה"ב אומרת כל הזמן שמעמדה של ירושלים יקבע רק בעתיד בהסכם בין ישראל לפלשתינים", מוסיף הראל.

לדבריו הגולן צריך השקעה מצד המדינה ולא הכרה. "אני לא מתנגד שראש הממשלה העלה את זה אבל הגולן נמצא בריבונות ישראלית משנת 81' וזה מוכר על ידי כמעט כל אזרח ישראלי. לכן אין צורך להעלות את זה לסדר היום המדיני אלא להתרכז בעשייה ברמת הגולן.

יהודה הראל לא מבין מדוע החליט דווקא כעת להעלות דרישה שכזו בפני טראמפ. ''רמת הגולן מתפתחת אבל לא בקצב כל כך מהיר כמו במרכז הארץ. אף אחד לא לוחץ עלינו לוותר על רמת הגולן ואפילו ממשלת ישראל לא מעלה על הפרק הסכם עם סוריה כך שגם אם היינו משיגים הכרה פורמאלית בגבול ישראל עם סוריה זה היה הישג חשוב אבל זה לא נחוץ כרגע".

חבר הכנסת לשעבר סבור כי הימין טעה בזמנו כשלא לחץ על ראש הממשלה מנחם בגין לספח גם את גושי ההתיישבות, "במשך שנתיים ועד יישובי הגולן ערך את הקמפיין לסיפוח הגולן, החתמנו קרוב למיליון יהודים על החלת הריבונות, החתמנו גם את מרבית חברי הכנסת והשגנו תמיכה של רוב השמאל הישראלי.

"לדעתי זאת היתה שגיאה שאז לא דרשנו את החלת החוק הישראלי גם על בקעת הירדן, גוש עציון ומעלה אדומים שהיו בקונצנזוס. זה לא היה בראש מעייניו של השמאל וגם הימין לא היה מוכן להחיל את הריבונות על אותם אזורים כדי לא להראות שמוותרים על השאר. היום באיחור רב מדברים על מעלה אדומים אבל היינו יכולים לעשות את זה אז בקלות יותר ואף אחד לא דרש את זה. חבל'', מסכם הראל.