לפני הכול הוא איש עסקים. דונלד טראמפ
לפני הכול הוא איש עסקים. דונלד טראמפצילום: רויטרס

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הוא לפני הכול איש עסקים.

חתימה על עסקה היא מהלך מתחייב לאותה עסקה. תחילה תובעים, מתמקחים, מתעקשים על דא ומוותרים על הא, אבל אנשי עסקים רציניים שואפים לסגור עסקה במהירות כדי להתחיל להרוויח מוקדם ככל האפשר. כשהמשא ומתן מזדחל לו והתכלית רחוקה, טוב יעשה כל איש עסקים אם ימשוך ידו מן העסקה הזאת ויפנה לעסקה אחרת. זו המסקנה הבלתי נמנעת שאליה יגיע הנשיא טראמפ.

הסבך היהודי-ערבי במזרח התיכון מסובך מדי. הדרישות הביטחוניות של ישראל שיהוו ערובה לעצם קיומה, אינן נותנות מרחב תמרון לפשרה מקובלת על הערבים. מבחינתה של מדינת ישראל, אם תקום מדינה פלשתינית, היא חייבת להיות מפורזת ומושגחת באופן הדוק. גבולותיה של מדינה זו יחייבו פיקוח צבאי מאסיבי של ישראל לבל יזלגו אליה ארגוני טרור ואמצעי לחימה.

כמו כן, צריכה מדינת ישראל להגביל את מספר הפליטים שייכנסו למדינה זו מארצות ערב מחשש להתפוצצות אוכלוסין, ובעקבותיה פלישה אל תוך מדינת ישראל. מדינת ישראל תדרוש כי כל מדינות ערב יכירו באופן רשמי, ברור וחד בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה ריבונית של העם היהודי ויתחייבו לאזרח את פליטי 1948 עם צאצאיהם מחוץ לגבולותיה.

פחות מדרישות אלו של ישראל, משמען סכנה מתמדת לעצם קיומה וזה עוד לפני שמשרטטים את גבולות המדינה הערבית הנוספת בעולם. אין ולו בדל של סיכוי שארגוני המרצחים הן בחמאס והן באש"ף יסכימו למתווה הזה או ירשו להנהגה כזו או אחרת להוביל מהלך שכזה. התביעה של הערבים האלה להקים מדינה על חורבות מדינת ישראל תתבהר יותר ויותר, עד שיבינו זאת אף מוכי ואחוזי ה"שלום" שבינינו. העובדה הזאת תציב בפני ישראל אפשרות אחת ויחידה: ריבונות ישראלית על כל הארץ, להוציא את רצועת עזה. לא תהיה כל ברירה אחרת.

תוכנית החלוקה של האו"ם שנתקבלה ב‑29 בנובמבר 1947, הגישה לערבים מדינה גדולה מזו שהם יכולים לקבל כיום. המדינה הערבית, על פי החלטה זו, כללה את יהודה, שומרון, כפרי המשולש עם ואדי ערה, חלק מן הגליל התחתון, כל הגליל המערבי עם הערים נהריה ועכו, הערים יפו, רמלה, לוד, אשדוד, אשקלון ובאר שבע, פרוזדור ירושלים בואכה קריית גת ובנוסף לכל ריבונות בינלאומית על ירושלים רבתי. כזכור, דחו הערבים את התוכנית, יצאו למלחמת שמד והביאו על עצמם נכבה.

איש עסקים ממולח יודע לחתוך לכאן או לכאן. פשרה מקובלת לא תימצא כי מדינת ישראל חייבת להתקיים ובכל מחיר.