הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוצילום: עופר עמרם

הרב יובל שרלו חבר נשיאות מועצת העיתונות וראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר מגיב לתחקיר ששודר בערוץ 2 שבו נראים קשישים המטופלים באחד מבתי האבות בחיפה מוכים קשות על ידי מטפלים.

"ההכרעה לצלם חשודים בעבירה בפנים גלויות – אינה פשוטה. לא מדובר רק בהיבטים החוקיים של הנושא, אלא, ובעיקר, במוסריות הבסיסית של חזקת החפות, של זהירות מלשון הרע קודם שהוכחה אשמתם, ומהלבנת פנים ברבים ללא יכולת התגוננות. מטבע הדברים, גם המבט של הצלם הוא מבט סובייקטיבי, וצריך להיזהר מאוד מאוד מלעבור את הכלל האתי הזה", אומר הרב שרלו.

"עד מתי? עד קו הגבול שנחצה בצילומי ההתעללות בקשישים. לעולם קודמת המחויבות לנפגע למחויבות לפוגע; לעולם חייבים קודם כל להגן על חסר הישע; מול המצווה האוסרת לשון הרע 'לא תלך רכיל בעמך', נכתבה באותו פסוק ממש המצווה 'לא תעמוד על דם רעך', כדי להבליט באופן המשמעותי ביותר שכאשר מדובר בהגנה על 'דם רעך' – נדחית כל חובה אחרת".

"מה שנגלה לעינינו הוא אחת הבושות הגדולות להיותנו בני אדם סולידריים. תחקור המשטרה את שתחקור; ייענש מי שייענש; אבל זה לא כל הסיפור.

כשמציץ קצה קרחון נורא – הוא מלמד שיש קרחון מתחתיו. כל היחס שלנו לקשישים, לחלשים, לחסרי הישע, לאלה שצריכים את ההגנה של החברה – מחייב תמורה ושינוי. זה התפקיד של מערכת החינוך מלכתחילה, של מערכת הרווחה, של עולם הרבנות המונע לא רק מהחובה שלא לפגוע אלא מהחובה לכבד - 'מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן', ורק במערכה כוללת אפשר שהיחס כולו ישתנה. המבחן הגדול הוא האם הסרט המזעזע של היום יידחה מפני זה של מחר, או שהוא יחרוט בנו משימה לאומית".