עיצוב שיער
עיצוב שיערIstock

קריירה בתחום עיצוב השיער מתחילה בהכשרה מקצועית, אבל עלולה להיתקל בקשיים בגלל מבנה הענף. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבלוט על רקע המתחרים

לפי נתוני משרד התמ"ת, בשנת 2016 פעלו בישראל מעל 9,000 מספרות לעומת 4,000 בשנת 2011. סקירה שערכה קבוצת D&B ב-2011 אף חשפה מחזור שנתי של 2 מיליארד שקל, וסביר להניח שמאז הנתונים צמחו.

המשמעות של הנתונים המעודכנים היא מספרה לכל 780 אנשים, כולל ילדים, נשים וגברים. זהו נתון שממנו ניתן לחלק מספר מסקנות. בעזרת המסקנות אפשר גם להכיר טוב יותר את תחום הטיפוח ולבנות קריירה מצליחה בתחום של עיצוב שיער.

כך תתגברו על הקשיים המובנים בענף

ראשית, קיים ככל הנראה עודף של מספרות לא מקצועיות. אין אכיפה ובדיקה של בעלי המקצוע שפותחים מספרות, והמחסור בא לידי ביטוי בהיעדר מענה לצרכים של הלקוחות.

במילים אחרות, גברים או נשים שמעוניינים כיום לקבל שירותי עיצוב שיער ברמה גבוהה נאלצים להתפשר. אותה פשרה פוגעת במוניטין של הענף ומייצרת קשיים גם עבור מעצבי שיער מקצועיים עם מוניטין והסמכה. מעצבים כאלה עוברים קורס עיצוב שיער אבל מוצאים את עצמם נאבקים בתחרות לא הוגנת.

שנית, הזילות במקצוע גורמת לכך שכל אחד יכול לפתוח מספרה. התוצאה היא ירידה ברווחיות ובאמינות של מעצבי שיער. מי שרוצה לבנות קריירה מצליחה בתחום עיצוב השיער לא יכול להרשות לעצמו לוותר על פנייה למשרד העבודה, משרד הבריאות, משרד התמ"ת ונציגים של הרשויות הגדולות. פנייה כזו יכולה לסייע להסדרה של הענף וליצירת תשתית טובה יותר עבור מעצבי השיער של העתיד. בשלבים הבאים ניתן יהיה אפילו לנסות ולהעביר חוקים בכנסת כדי להגן על מי שעוסק בתחום.

טיפים לקידום הקריירה העצמאית

לאור הנתונים על ענף עיצוב השיער אפשר להצביע על מספר טיפים שיכולים לסייע לקידום הקריירה העצמאית. מבחינת מבנה הענף, החברות הגדולות בענף מגיעות למחזור של 5-10 מיליון שקל בשנה, אולם רוב הענף מורכב מעסקים קטנים ובינוניים עם עד 5 עובדים. מי שרוצה לקדם את הקריירה האישית שלו יכול לבחור האם להתחיל כשכיר במכון לטיפוח ועיצוב השיער, או להעדיף את המסלול המהיר כעצמאי.

טיפ לא פחות חשוב הוא לא להתפתות לסכומים הגבוהים ולהבין גם את הסיכונים. בענף המספרות יש סיכון גבוה מהסיכון בכלל השוק, בגלל סיבות כמו ריבוי מספרות ביחס לאוכלוסייה, הקטנת ביקושים, התייקרות חומרי גלם, השתלטות רשתות על חשבון המספרות השכונתיות, תחלופה גבוהה של עובדים עד כדי היעדר התמחות והיעדר ניסיון ניהולי ופיננסי של הבעלים.

איך מתגברים על הסיכונים?

תוכלו להתגבר על כל אחד מהסיכונים באמצעות קביעת תכנית יעדים מסודרת. התחילו את ההכשרה שלכם במספרה מקצועית וצברו כמה שיותר ניסיון לפני שתצאו לדרך עצמאית. בררו כמה מספרות פועלות בשכונה שלכם והאם כולן מספקות את אותם שירותי עיצוב שיער.

נסו לחסוך בעלויות חומרי הגלם, אך מבלי להתפשר על איכותם. צברו לעצמכם קהל לקוחות נאמן והשקיעו גם בהתמחות של העובדים. את הניסיון הניהולי תוכלו לצבור תוך כדי תנועה ועל ידי התייעצות עם אנשי מקצוע.

בנוסף, קריירה מצליחה בתחום עיצוב השיער תחייב אתכם לגוון את השירותים והמוצרים. בדקו האם יש צורך חדש של קהל היעד שאינו מקבל מענה ובררו האם אתם יכולים לספק אותו. בעזרת הגיוון של המוצרים והשירותים אתם לא רק תשמרו את הראש מעל המים, אלא גם תוכלו להתמודד עם הפסדים או קשיים תזרימיים בלתי צפויים.