פנס ובני משפחתו בביקור במחנה דכאו
פנס ובני משפחתו בביקור במחנה דכאוצילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב ניצל את השתתפותו בועידת מינכן לבטחון על מנת לבקר במחנה הריכוז המפורסם בגרמניה.

ביום ראשון צעד פנס, יחד עם אשתו קארן ובתו בת ה-23 שארלוט, בין הביתנים ששימשו מגורים לאסירים היהודיים בזמן השואה וקיבל הסברים על שהתרחש במחנה מקרל פרלר, מנהל הקרן לאתרי הנצחה במחוז בוואריה בגרמניה.

במהלך הביקור סייר פנס גם בבית הכלא ששימש את הנאצים במחנה, ובביתנים שהכילו תצוגות שונות על החיים במחנה הריכוז שהוקם על ידי הגרמנים בשנת 1933 ושוחרר על ידי האמריקאים רק בשנת 1945.

משפחת פנס גם התעכבה ארוכות בביתן שהכיל דוגמאות לתעמולה הנאצית, ולאחר מכן סמוך לאנדרטה גדולה מברונזה שהוצבה בשטח המחנה בשנת 1997 המציגה חוטי תיל עליהם תלויים שלדים שראשיהם מתנדנדים מצד לצד.

סגן נשיא ארה"ב ואשתו הניחו זר פרחים לבנים מול למרגלות האנדרטה. לאחר מכן המשיכה משפחת פנס אל אתר הנצחה יהודי שהוקם במקום, שם שוחח פנס מספר דקות עם שארלוט קנובלוך וקרין הופמן מהמועצה היהודית של בוואריה.

במהלך הביקור בדכאו נלווה אל פנס ומשפחתו גם אבא נאור, ניצול שואה מליטא המתגורר כיום בישראל. נאור סיפר לסגן נשיא ארה"ב על זכרונותיו מהשואה וכיצד שיחררו האמריקאים את מחנה הריכוז בעת שהיה כלוא בו.

על פי הרישומים, במהלך פעילותו של דכאו בין השנים 1933-1945 עברו במחנה 188 אלף אסירים, כאשר לפחות 28 אלף מהם מצאו בו את מותם.