מסקנותיו דורשות תיקון. יו"ר הוועדה ארז ביטון
מסקנותיו דורשות תיקון. יו"ר הוועדה ארז ביטוןצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

הרב אברהם וסרמן, מרבני ארגון 'חותם', והרב אורי שרקי, רבה של קהילת בית יהודה בירושלים, פנו במכתב חריף לשר החינוך נפתלי בנט, בדרישה להקים צוות שיתקן את מסקנות ועדת ביטון, וזאת בשל פגמים חמורים במסקנות הוועדה.

לדברי הרבנים, "אמנם כוונת חברי הוןעדה רצויה, אך עבודתם המאומצת לוקה במספר חסרונות שהכרחי לתקנם, שאם לא כן עשוי להיווצר נזק שיהיה קשה לתקנו בעתיד".

במרכז המכתב מצביעים הרבנים על "התחושה הלא נוחה, שקידום הזהות הספרדית משמש את מחברי הדו"ח לשם קידום אג'נדה קוסמופוליטית שריח רפורמיות ושמאלנות דבק בה, מה שמהווה חריגה משמעותית מן המנדט שנתנו מקימי הוועדה. לטעמנו אין כאן ייצוג של הספרדיות כי אם נקיטת עמדה בסוגיה תרבותית השנויה במחלוקת", כותבים הרבנים.

"כך למשל, הוועדה כוללת את השומרונים בתוך עם ישראל, ממליצה שהוראת היסטוריית הגלות תיעשה באופן שבו יוצגו הערבים והמוסלמים, מי שדכאו יהודים, רמסו את כבודם, רדפו אותם וטבחו בהם - ללא שיפוט. מבחינת הוועדה, השבתאות, שחוללה נזק רוחני ואמוני אדיר, ואשר בסופה הובילה להתבוללות ולהתנגדות גורפת של כל חכמי ישראל מהמזרח והמערב, הופכת לאירוע חיובי. בנוסף, כמעט ואין רבנים בוועדה, למרות שהם המייצגים הבולטים של המיינסטרים הספרדי לגווניו".

"למעשה, יש תחושה שבחסות הפלורליזם, קבוצה קטנה מנסה להכתיב לאחרים מה נכון ומה לא, ו'לנסח מורשת מחדש'", כותבים הרבנים לבנט.

"כך דו"ח הוועדה מרים על נס 'נשים פורצות דרך' שהיוו מיעוט קטן ולא מייצג, אך לא מזכיר נשים רבות לאורך ההיסטוריה כולה ובקהילות רבות שיסדו בתי כנסת ובתי מדרש ידועים על שמן", מציינים הרבנים, "הוועדה 'יוצרת' דמויות מופת שהיא חפצה ביקרן, כולל חלק מחבריה, בעוד שהגדרת דמות כזו צריכה להיות על בסיס מציאותי, שבחייהם ולאחר מותם שימשו מופת לציבור גדול. מקוממת במיוחד הגדרת מתבוללים, מתאסלמים ומתנצרים, כדמויות מופת".

עוד כותבים הרבנים כנגד הנחת היסוד של הוועדה, לפיה היהדות הספרדית הינה מסורתית במובן האידאולוגי ואינה מחויבות הלכתית. "האמת ההיסטורית היא שהיהדות היחידה שהעולם הספרדי הכיר הייתה תמיד זו האורתודוקסית דה יורה, גם אם לעתים היא מסורתית דה פאקטו. ביהדות זו לא קיים זרם אידיאולוגי אנטי דתי, והשימוש שנעשה בנוחות ובהארת הפנים של חכמי ספרד לשם קידום אג'נדה ליברלית חוטא לספרדיות עצמה".

מלבד זאת מציינים הרבנים כי בשם "תיקון הקיפוח", הדו"ח מנציח את העדתיות בסגנון מפלג ומפצל, "דבר שמסיג אותנו לאחור, ופוגע בהישגים הגדולים שכבר קיימים", נכתב.

הרבנים מזכירים גם נושאים שהושמטו מהדו"ח ומציעים לשים אותם במרכזו. "תרומתה החשובה של יהדות המזרח לגווניה לחברה הישראלית, באה לידי ביטוי גם בתחומים שחברי הוועדה 'השמיטו': פשטות אנושית, חום, טבעיות, הכנסת אורחים, אהבת-הזולת, משפחתיות, נאמנות להלכה, אהבת התורה וחכמיה, לאומיות בריאה, יחס חיובי לעמל-כפיים ועוד. גם הסגנון הלימודי הספרדי המכוון להלכה, הולך ומשפיע בעולם הישיבות כולו".

"גם חלקם של גולי-ספרד ביישובם ופיתוחם של ארבע 'ערי הקדש', תקופת חכמי צפת ועומק משמעותה, חכמי ירושלים והראשונים לציון, זכו לאזכור מצומצם. כך גם חכמי תורכיה וקהילותיה, שקלטו חלק ניכר מגולי ספרד. היהדות הספרדית הצמיחה גדולי תורה רבים, דרשנים ופוסקים, מקובלים עיוניים ומעשיים, פייטנים ומשוררים. כל אלה כמעט ולא קבלו מקום. הדבר צורם במיוחד לאור העובדה שהם הם אשר היוו את עמוד השדרה הקיומי של הקהילות, ולא אחרים, שפעמים רבות היו שנויים במחלוקת, ולעתים אף 'מוקצים' בקהילותיהם".

לסיכום ממליצים הרבנים להקים צוות מעשי, שישלים את החסר בדו"ח ועדת ביטון. "הצוות יאמץ מודל שמלכתחילה פורש כנפי שלום ואחדות על העם כולו, וכולל אנשי מופת מכל העדות. יש גם להכניס אירועים ודמויות מופת שחסרים בשלבי היסטוריה שונים הנלמדים בבתיה"ס, ולא להצטמצם בתקופה המתחילה בגירוש ספרד. בצוות שיוביל תהליך זה יש לשלב בעיקר גורמים אותנטיים של העדות השונות, שיצעדו בנאמנות באחריות ובזהירות במסלול העובדות והמציאות, ובלא אימוץ שיטות ותפיסות הזרות לציבור שאותו נבחרו לייצג", כתבו.

בארגון 'חותם - יהדות על סדר היום' אומרים בעקבות מכתב הרבנים: "הרכב וועדת ביטון, מסקנות הדו"ח שהוציאה ודמויות המופת שבחרה, כמו גם תכנים אולטרא ליברליים בתכניות נוספות של משרד החינוך, מעידים לצערנו הרב על השפעת רוחות פוסט-מודרניות על הנעשה במשרד החינוך, ועל מתן לגיטימציה לתנועות וגופים פלורליסטיים המבקשים לייצר סוג של יהדות אלטרנטיבית, באופן רחוק ביותר מהמקום המסורתי והמאמין של החברה הישראלית".