ח"כ אלי אלאלוף
ח"כ אלי אלאלוףצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בנושא תנאי העסקת עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) בנציגויות ישראל בחו"ל.

מדובר באזרחים ישראלים, השוהים באורח זמני בחוץ לארץ אשר נציגות ישראל שם קיבלה אותם לעבודה במעמד של עובד מקומי ומעסיקה אותם באורח זמני ועל פי חוזה מיוחד. הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת יואל חסון, אילן גילאון, חיים ילין וענת ברקו.

עו"ד אבישי עזריאל שעד לאחרונה עבד בנציגות ישראל בחו''ל, אמר כי "אחרי 60 שנה של העסקת עמ"י בתנאים מחפירים ללא הסכם, אנחנו בעיצומה של רפורמה שאני מקווה שתושלם בקרוב. לצערי הדברים נגררים ועדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה.

"נציגי ישראל בעולם עובדים כבייביסיטר בערב ובשיפוצים כדי להרוויח עוד כמה גרושים. בעלת תואר דוקטור שעבדה איתי משתכרת 6,500 שקל בחודש. איך אפשר להתקיים? לכן הוותק המקצועי הממוצע הוא שנה ו-4 חודשים, ולוקח חצי שנה לגייס עובד חדש במקום".

רכז חו"ל באגף השכר במשרד האוצר, אלישע קיפניס, אמר בדיון כי מתווה ההסכם נמצא בשלבי סיום, וכי יינתן ביטוי ליוקר המחיה ולתנאי המחיה במדינות השונות בעולם. אולם חבר ועד העובדים במשרד החוץ, יעקב ליבנה, טען כי ההסדר מיטיב עם חלק מהעובדים, אך פוגע בתנאיהם של השאר. יו"ר הוועד המדיני במשרד החוץ, חנן גודר: "מדינת ישראל תקום ליום כיפור מדיני, אם לא תתעוררו".

מנהל אגף כלכלה בהסתדרות החדשה, שי בירן, אמר כי המתווה המוצע טוב והוא מציע העסקה כמו עובדי מדינה, אולם לא כל הבעיות במשא ומתן נפתרו, בעיקר בנושא השכר. לטענתו, בעוד משרד האוצר מציע כרגע שיפור של 30% בשכר חלק מהעובדים, לאלה שיוצבו במדינות צפון אמריקה צפויה הרעה בתנאים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), דרש מהצדדים לדווח לוועדה תוך שבועיים על מצב המשא ומתן, והודיע כי הוועדה תקיים דיון מעקב בסוגיה בעוד חודש. אלאלוף אמר בדיון: "בעשור האחרון חטף משרד החוץ את כל המכות האפשריות. ההרגשה היא שאין בכלל משרד חוץ, בגלל מדיניות הממשלה. פניתי לסגנית השר שתגיע לדיון הזה, אבל זה לא עניין אותה".

ח"כ ענת ברקו (הליכוד) אמרה: "יצרו שכבה של אנשים איכותיים, שמשתכרים שכר זעום. הסידור הזה הופך להיות נוהג. זה אבסורד". ח"כ אילן גילאון ממרצ תהה "מהו בכלל מקור סמכותם, אם הם לא של משרד החוץ? עד איפה נגיע בעניין הזה? למה לא להפוך גם את השגרירים לעובדי קבלן?".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר כי "זוהי זילות של משרד החוץ. הגיע הזמן ששר החוץ יתייחס למשרד החוץ כמו שצריך". ח"כ חסון: "אנשים חיים מהיד לפה, כי ייצוג המדינה הוא החיידק שלהם ומנצלים אותם. רובם קורסים ולא שורדים, ומיד מגיעים מנוצלים אחרים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה: "עובדת עמ"י מוכשרת סיפרה לי שעמדה בסופרמרקט בוושינגטון, והתלבטה האם היא יכולה להרשות לעצמה לקנות תפוח. יש עובדי עמ"י שממש רעבים ללחם. זה הפך להיות מגיפה של ממש: חצי משירות החוץ של מדינת ישראל הם עמ"י. מסידור עבודה לבנות הזוג, זה הפך לאש בשדה קוצים".