הסוף לאפליית תושבי יו"ש

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתמנע מצב שבו תושבי הפריפריה, יהודה ושומרון והערים הערביות שבתוך שטחי הקו הירוק אינם מקבלים שירות ככל אזרחי ישראל.

דבר זה בא לידי ביטוי בכך שגורמים מסחריים מסרבים לספק שירות או שגובים תעריפים חריגים עבור מתן שירות ביישובים אלו.

החוק החדש קובע כי עסקים שאינם נותנים שירות ביו"ש יהיו חייבים להציב שלטים שיצהירו על כך מעל כל קופה באותם בתי עסק. החוק מתייחס רק לעסקים שבהם מאה עובדים ומעלה. מי שלא קיבל שירות מבלי שעודכן בכך מראש יוכל לתבוע מבית העסק פיצוי עד עשרת אלפים שקלים.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי שיזמה את החוק אמרה כי "המציאות של אפליית לקוחות לא תוכל לעבור עוד בקלות ותהיה נתונה לכוחות השוק. חברות שבוחרות לקיים מציאות של צרכנים סוג א' וסוג ב', צריכות לקחת בחשבון שהתנהלותן תהיה גלויה והציבור יתנהל בהתאם. במדינה מתוקנת השירות חייב להיות שוויוני''.

מועלם הדגישה, ''אני שמחה לסיים מהלך חקיקתי חשוב שהחל חברי השר לשעבר אורי אורבך ז"ל ולהודות לראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ולשגיא קייזלר, לשעבר מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון על העבודה המשותפת והסיוע המשפטי לאלפי משפחות בקבלת שירות שוויוני מגורמים מסחריים שונים".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר כי "מדובר בחקיקה חשובה ביותר לא רק עבור תושבי יו"ש אלא עבור החברה הישראלית כולה. מזה זמן מועצה אזורית שומרון באמצעות ועד מתיישבי שומרון מובילה את המאבק באפליה הצרכנית כלפי תושבי יו"ש ואני שמח שח"כ שולי מועלם, אחת הפרלמנטריות המוכשרות והמובילות בכנסת, הרימה את הכפפה ולקחה את המלחמה הזו צעד אחד קדימה".

מועלם ודגן
מועלם ודגןצילום: חזקי ברוך

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הגיב בזעם להצעת החוק. "הצעת החוק של שולי מועלם לאיסור האפליה על רקע מקום מגורים שעברה היום בכנסת משמעותה המעשית המשך מתן העדיפות לתושבי ההתנחלויות, שחיים ברמת חיים של שווייץ, עם חינוך ותשתיות א'-א', עליהם יכולים שאר תושבי ישראל רק לחלום.

"חוק ההסדרה פרץ את הסכר לחוקי סיפוח נוספים כמו זה של מועלם, וההמשך צפוי להיות רע עוד יותר", תקף פריג'.

''הלוואי ומועלם וחבריה בבית היהודי היו מראים את אותה דאגה לאוכלוסיות החלשות שבאמת מופלות בישראל- במקומות תעסוקה, בתשתיות, ברשויות מקומיות שקורסות", הוסיף. "הצעת החוק של מועלם בעצם מכריחה כל ספק שירות להגיע למאחז הכי מרוחק והכי מבודד שיש בשטחים. היא לא פועלת נגד אפליה, היא פועלת כדי שלנוער הגבעות יהיה יותר קל לקחת את המוצרים שהזמינו באינטרנט".