מצפה כרמים - מבט מהאוויר
מצפה כרמים - מבט מהאווירצילום: לתפוס גובה - צילום אויר בשליטה מרחוק

בבית המשפט המחוזי בירושלים התקיים היום (רביעי) דיון בתביעה שהגישו תושבי מצפה כרמים נגד הטוענים לבעלות על הקרקע אשר הוקצתה לתושבי המצפה בהוראת ממשלת ישראל בשנת 2000.

בפתח הדיון העיר השופט כי אין מחלוקת בין המדינה לבין תושבי המצפה על העובדות ולכן למעשה רצוי היה לייתר את ההליך הארוך של חקירת העדים. אולם, בשל התעקשות פרקליטי הנתבעים הערבים לחקור את העדים בתיק, בין השאר, את אלוף הפיקוד דאז משה (בוגי) יעלון, היועצים המשפטיים ואנשי המנהל, נאלץ השופט לקבוע את התיק למועדי הוכחות מרוכזים בחודש אוקטובר 2017.

משמעות הדברים היא כי ההליך לא יסתיים בתום תקופת שמונה עשר החודשים שבסופה ביקש בג"ץ לקבל עדכון אודות התקדמותו.

דובר מצפה כרמים, דורון לשם, אמר כי "לצערנו, מערכת המשפט בישראל עמוסה מאוד ודברים מתבררים לאט כאשר בזמן הזה אנו נמצאים כבר 6 שנים ב'הקפאה', ועל כן הדבר מונע מאתנו להוכיח את זכויותינו בקרקע, מה שהיה מייתר את המשך בירור העתירה בבג"ץ לפינוי המצפה".

לשם הדגיש כי "דחיית המשך הדיון במחוזי בשמונה חודשים פוגעת בנו קשות וגורמת לעינוי דין".

שלשום עדכנה המדינה את שופטי בג"ץ בהליך המתנהל במחוזי אך יחד עם זאת הודיעה כי היא מקדמת תכנית לביטול תכנית המתאר של המקום עליו הוקם היישוב.

"מצער כי ממשלת ישראל אינה לוקחת אחריות על החלטות עבר שלה, ואינה רואה ערך ציבורי ומשפטי בקיום הסכמים שנחתמו בעבר בנוגע להעתקה בהסכמה. במקום זאת אנו נאלצים לקיים הליך משפטי עצמאי על מנת להגן על מעשיה ומחדליה של המדינה עצמה", מסביר לשם.

לדבריו, במצפה כרמים רואים בחומרה ''את חוסר תום הלב של ממשלת ישראל בהתנהלותה בסוגיית מצפה כרמים. אנו שבים ודורשים דבר פשוט מאוד, הסכמים צריך לקיים. לא יתכן שממשלת ישראל והעומדים בראשה מעבירים מסר ציבורי קשה, כי הסכמים הינם רק בגדר המלצה".

עוד אומרים התושבים, אנו דורשים מראש הממשלה, משר הביטחון ומשרת המשפטים לפעול ולעצור את הליך ביטול תוכנית המתאר ולאפשר למצפה כרמים למצות את הדיון המשפטי אשר יוכיח, כי מצפה כרמים הינה מעשה מדינה עובדתי ועל כן יש לאפשר לבנות את המקום ולפתח את הישוב כפי שמתבקש מתוך ההבנות וההסכמים שנחתמו בשנת 2000 בין ממשלת ישראל ובין מועצת יש"ע. הדברים נכונים שבעתיים כיום לאחר חקיקת חוק ההסדרה אשר יש גם בו כדי להסדיר את מעמד המצפה".

מצפה כרמים, כזכור, הוא יישוב קהילתי בבנימין המונה כ-43 משפחות עם כ-150 ילדים. היישוב הועתק לתוך תב"ע מאושרת של היישוב כוכב השחר ומיקומו אושר על ידי ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ובחתימת אלוף פיקוד מרכז דאז משה יעלון. הדבר אפשר לתושבים לקבל חוזי בר רשות בקרקע מהרשויות.

כיום קיימים ביישוב 16 בתי קבע כאשר שאר המשפחות מתגוררות בקרוואנים. הקהילה עומדת כבר מספר שנים בהתמודדות קשה מנשוא והתיק תלוי ועומד בבג"ץ במצב של צו ביניים המביא להקפאה דה פקטו של ההתפתחות הטבעית של הישוב.