השופט דוד מינץ
השופט דוד מינץצילום: פלאש 90

עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע, מברך את חברו ליישוב דולב - השופט דוד מינץ, לרגל היבחרו לשופט בית המשפט העליון.

למרות שם המשפחה הזהה, בין השניים אין קירבה משפחתית. מינץ תיאר את השופט מינץ כאדם ''מקצועי ודייקן, איש מתוכנן שלא עושה שום דבר בהיסח הדעת. הכל בשליטה עצמית ואי אפשר לתייג אותו. הוא תלמיד חכם ושקדן שלא מפסיק ללמוד לימודי קודש ומשפט. במקביל לעבודתו כשופט עשה גם תואר שני ושלישי. הוא מעביר שיעור בגמרא לקבוצת לומדים אצלנו. הוא איש ראוי מאוד".

הוא ברך את השרה שקד על המינויים החדשים לעליון, "אני מתפעל מההצלחה שלה ליצור בשכל רב בריתות עם שופטי העליון ולהביא למינוי שופטים מצוינים".

מינץ מביע תקווה שבחירת השופטים תייצר קולות חדשים בעליון בכל מה שקשור להתיישבות ביו"ש, "כאיש יש"ע שפעמים רבות התייצב בעליון בעתירות שהוגשו כלפי ההתיישבות הייתי עד לעוות הגדול של השופטים שמתייחסים לשטחים ביו"ש כאל שטחים שתפוסים בתפיסה לוחמתית המכונים שטחים כבושים.

''היחיד שניסה לשנות את זה היה השופט אדמונד לוי. אני מקווה שכעת בעקבות השינויים של איילת שקד יתחילו להישמע קולות חדשים", אומר מינץ.

לדבריו, "ממשלת ישראל עד לשנות התשעים הכירה בשטחים ביו"ש כשטחים מוחזקים ורק בשנות התשעים בתקופת ברק הטרמינולוגיה השתנתה וההתייחסות לשטחים ביו"ש הייתה כאל שטחים התפוסים בתפיסה לוחמתית, כלומר שטחים כבושים. משמעות העניין שאם זה מוגדר כשטחים כבושים חלה עליהם אמנת ז'נבה והתושבים הופכים למוגנים ואסור להפקיע מהם שטחים. כמו כן אסור להעביר את אוכלוסיית הכובש לשטחים האלה וכך הפכו המתנחלים לבעלי מעמד נחות.

"זה הפוך לתפיסה ההיסטורית של הממשלה שהתייחסה לאמנת ז'נבה רק בחלק ההומניטארי, את זה ניסה לשנות השופט אדמונד לוי ואני מקווה שעם מינויים של השופטים החדשים בתוכם דוד מינץ, השופטת וילנר והשופט המכהן סולברג, יתחילו להישמע קולות אחרים מהעליון וכתוצאה מכך יהיו פסיקות יותר מקצועיות, כי לצערי עד היום הפסיקות היו מוטות פוליטית, כי אם אתה קורא לזה שטח כבוש זו התייחסות פוליטית".