יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לדו"ח מבקר המדינה על לקחי מבצע צוק איתן וקרא ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל.

"ליוויתי ואני עדיין מלווה את צה״ל באופן הקרוב ביותר המתאפשר לי", אמר הנשיא. "הייתי חבר בוועדת חוץ ובטחון שנים רבות וחבר ממשלה. ראיתי את צה״ל כשהוא נערך ליום פקודה בכל החזיתות על פי המשימה שהוגדרה לו על ידי הדרג המדיני. תמיד באופן המקצועי ביותר, תמיד תוך מסירות לעם ולמדינה".

ריבלין הדגיש "ליקויים שהיו והתבררו מחייבים תיקון. זו אינה השעה לחילופי מהלומות. זו השעה ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו".

עוד הדגיש הנשיא, "המובן מאליו, ראוי שיאמר. מבקר המדינה אחראי בפני הכנסת והציבור על הליכי הביקורת שכולנו מחויבים בהם והפקת הלקחים המשמעותית כל כך עבור מדינת ישראל. עלינו ללמוד את הדו"חות האלה ולא להתכחש להם, מתוך החובה העליונה שלנו לפעול לטובת האזרחיות והאזרחים בישראל. כולנו חכמים יותר אחרי מעשה וטוב יהיה שנשקיע את המרץ והאנרגיה בהפקת הלקחים וביישומם".

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) אמרה כי ''דו״ח המבקר קובע שבנט גילה מנהיגות ביטחונית, הציג בפני הקבינט בפרוטרוט את איום המנהרות, דרש לטפל בהן ובכך למנוע טרור אסטרטגי נגד ישראל''.

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הדו"ח קובע במפורש שמדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן. הוא מוכיח ללא עוררין שראש הממשלה ידע על איום המנהרות האסטרטגי, לא הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית, לא עדכן את הקבינט, ולא אמר את האמת לציבור", אמר לפיד.

לדבריו, ''אם ראש הממשלה באמת רוצה לתת גיבוי לצה"ל, עליו לנהוג כמו צה"ל - לתחקר את כשליו ביושר ובאומץ כדי שנגיע טובים יותר למערכה הבאה. מה שראש הממשלה ושריו צריכים לעשות מחר בבוקר זה לא לנסות להסיר מעליהם אחריות, אלא להפיק את הלקחים מתוך הדו"ח. אנחנו חייבים את זה למשפחות השכולות, לתושבי עוטף עזה ולחיילי צה"ל''.

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), לשעבר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, תקף גם הוא את נתניהו: "ראש הממשלה חייב לציבור תשובות על התנהלותו הכושלת וחסרת האחריות, ולא להפנות את ההאשמות למבקר. האינטרס הלאומי והציבורי הוא הפקת לקחים מהדו"ח. כל דבר אחר יוביל לכישלון הפעולה הצבאית הבא, ויעלה בעוד חיי אדם".

ממפלגת האיחוד הלאומי נמסר בתגובה לדו"ח כי "ברגע קשה וכואב, אנו מחזקים את המשפחות השכולות שאיבדו את בנם במלחמה למען המולדת. ביקורת מועילה כשהיא מדויקת ומידתית, וצופה פני עתיד".

עוד אמרו: "אנו מחזקים את יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט שלא בחר במובן מאליו, פעל מתוך אחריות, וגילה מנהיגות יוצאת דופן. דו"ח המבקר מצביע על פער קיים במערכת היחסים בפועל בין הקבינט לצה"ל".

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט (כולנו) אמר במהלך סיור בעוטף עזה: "צוק איתן הוא תמרור אזהרה. אנו עלולים לעמוד בעתיד בפני אתגרים מבצעיים חמורים בהרבה, בצפון ובדרום, כתוצאה מהתקדמות האויב ומאי הסכמתו לקבל את קיומנו בחבל הארץ הזה.

"נפיק לקחים בתוך המערכת הצבאית והביטחונית, בפעולת הקבינט ובחיבור בין השניים. נפעל בכוחות משותפים למען ביטחונם של אזרחי ישראל", הבטיח.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה בעקבות דוח המבקר כי היא "מציעה לבנט לחדול מהעיסוק האובססיבי של קיבוע תמונת ניצחון אישית מדומה, ולזכור כי לו היו רה"מ נתניהו ושר הבעטחון יעלון שועים לעצותיו ולעצותיהם של ליברמן ודנון בזמן צוק איתן, היינו מתבוססים עד היום בבוץ העזתי המדמם, עם מחירים כבדים מנשוא, ובלי תוחלת. העיסוק של המבקר בנהלים וסדרי דיון הוא ראוי ולגיטימי, אך הכשל בקבינט היה כשל של מהות, ולא של פרוצדורה.

''הקבינט המדיני לא ידע באמת מה הוא רוצה מהצבא משום שלא ידע מה הוא רוצה מעצמו, ולכן חשובה מכל בדו"ח המבקר היא ההערה על העדרה המוחלט של אסטרטגיה. אין צבא, נפלא ויקר לליבנו ככל שיהיה, שיחליף דרג מדיני שיש לו חזון ואסטרטגיה, ושני אלה נעדרו כליל", טענה.