ח"כ יואב קיש (משמאל)
ח"כ יואב קיש (משמאל)צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר ועדת הכנסת וחבר ועדת החוץ והבטחון ח"כ יואב קיש (ליכוד) קורא בראיון לערוץ 7 לפתור את בעית הפוליטיזציה בקבינט בעיתות מלחמה.

"אני לא רוצה לעשות סיבוב פוליטי שעושים אחרים על הדו"ח של המבקר. יש בהחלט דברים שאפשר ללמוד ממנו וליישם. אני חושב שהדו"ח הזה מפספס דבר אחד עיקרי - שהיה לנו קבינט מאוד מאוד בעייתי. קבינט שהפך להיות פוליטי ולא עסק במהות. לכן הוא נוטרל בחלק מהזמן - ולצערי הדבר הזה לא השתנה".

ח"כ קיש קורא לחייב את השרים לעבור בדיקה במכונת אמת בזמן מלחמה. "הצעתי להוביל מהלך שבמידה ויש הדלפות מהקבינט - תהיה חובה של בדיקה במכונת אמת של השרים. אני מאמין ומקווה שמשהו בעניין הזה ישתנה, כי ההתנהלות הפוליטית בקבינט פוגעת בביטחון ישראל".

"זה הפך להיות קבינט עם אינטרסים פוליטיים - ולכן חשוב למצוא מנגנון שימנע את הכניסה של הפוליטיקה לפורום הביטחוני הכי חשוב במדינת ישראל", אומר ח"כ קיש.

לדבריו, אין צורך בהרכב מצומצם יותר - כמו מה שמכונה המטבחון. "הקבינט הוא המטבחון. אז מה עשינו אם אנחנו לא מצליחים להשתלט עליו? נעשה מטבחון יותר מצומצם? צריכים פשוט להגדיר שאם יש הדלפות מטפלים בהן בחומרה. השרים עצמם הם מקצועיים ומשקיעים את הזמן הנדרש, אבל ברגע שהסיפור הופך להיות פוליטי - אנחנו פוגעים במהות".

ח"כ קיש סבור שצוק איתן כמו מלחמת לבנון לא יצר הכרעה אך הביא להישגים רבים. הוא מגיב לביקורת על הפצצת הפירים המנהליים של מנהרות הטרור ואומר, "אם לקחו את ההחלטה הזאת אז היתה כנראה סיבה. הם ידעו שאם מפציצים את הפירים, יש אחר כך בעיה לכוח הקרקעי. צריך לבחון את השיקולים המבצעיים באותם מקומות שזה קרה, ולהחליט האם ניתנה פקודה בטעות או לא".