בני גנץ
בני גנץצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יממה לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על כשלי מבצע צוק איתן, מגיב הערב (רביעי) הרמטכ"ל בימי הלחימה, רא"ל במיל. בני גנץ, לביקורת שהופנתה נגדו בדו"ח.

בריאיון לחדשות 2 דחה גנץ את הטענות וטען כי מדובר בחוכמה שבדיעבד. לדבריו, הוא שלם עם מה שעשה ומפנה ביקורת מרומזת על חברי הקבינט בזמן המבצע.

גנץ תקף במרומז את חברי הקבינט, שטענו בדוח המבקר כי לא עדכנו כראוי על איום המנהרות. "צה"ל מסר ומוסר וימסור את כל המידע העומד לרשותו לפי סדר היום של הקבינט. אי אפשר לטעון שהדברים לא נמסרו. זה פשוט לברוח מאחריות. אני לא בורח מאחריות אני נושא אותה בגאווה בשמם של עשרות מפקדים וחיילים".

"אני ממליץ לאף אחד מהדרג המדיני לא לנסות לטאטא את האחריות מעליו כי זה לא ראוי. לבוא ולטעון לא ידענו ולא שמענו. אני מציע שכל אחד יבדוק את עצמו בעניין הזה. הכל היה ידוע גלוי הוצג בפני הקבינט. הקבינט צריך לבדוק איך הוא מתנהל", הוסיף הרמטכ"ל שלעבר.

הוא התייחס לטענות בדו"ח המבקר שלפיהן לא התריע מפני השימוש במנהרות ולא וידא כי יש תכניות נגדן. "איום המנהרות הוא איום משמעותי, אבל אי אפשר לראות בו איום אסטרטגי קיומי על מדינת ישראל. יש עוד הרבה מאוד דברים שהקבינט דן בהם. המנהרות היו חשובות, הן לא היו לבד".

"צריך לקחת את כל שרשרת ההחלטות שקיבלנו לקראת המערכה ובמהלכה בזמן שהן התקבלו. כשמדינת ישראל רוצה להגביר את הלחצים, לשבש את האפשרות של שימוש במנהור ואפשר שהיא לא תיכנס פנימה - אז זו הייתה ההחלטה. זה לא שחור ולבן. לבוא בדיעבד ולהגיד 'זה היה ככה ולא צריך להיות ככה' זה אמירה שצריך לקחת אותה במגבלות הקיימות", אמר גנץ.

הרמטכ"ל לשעבר דחה את הטענות של שרים בקבינט לפיהן לא חידד את התוצאות של תקיפת המנהרות מהאוויר. "הקביעה שדבר כזה ישבש את הלחימה נאמרה בקבינט בזמן אמת גם על ידי וגם על ידי דוברים אחרים", הצהיר.

"היה ברור לחלוטין שאנחנו תוקפים את הפירים המינהליים מהאוויר ויש לזה השפעה על המערכה, אבל בכל זאת בחרנו לבצע את זה. בוודאי שחברי הקבינט ידעו ואפילו שאלו את זה. תשאל את המבקר למה זה לא רשום", הוסיף גנץ.

הוא גם הדף את קביעת המבקר שלפיה לא התריע מהסלמה אפשרית ברצועת עזה, במהלך מבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון. "האמירה שחמאס לא ירצה ללכת להסלמה ולשימוש במנהרות נאמרה בתחילת המערכה, והיא הייתה נכונה מאוד על בסיס כל הנתונים שהיו לנו".

"המנהרות בהן נעשה שימוש התרחשו שבועיים אחר כך כתוצאה מנפגעים רבים של חמאס ומשום שהוא ידע שלא יקבל הפסקת אש כמו שניסה לקדם. יצאנו לתמרון הקרקעי כי הבנו שזה איום מוחשי שהופעל ושצריך לטפל בו", הדגיש.

גנץ גם התייחס לפרסום לפיו ישנן כיום לפחות 15 מנהרות התקפיות מעזה לישראל, זאת לאחר שנתניהו הצהיר כי כל מערך המנהרות הושמד לאחר צוק איתן. "נכון לסוף המבצע כל המנהרות שידענו עליהן שובשו או הושמדו. לקחת תחקיר של חודשים אחר כך ולהסיק שהם נכונים לרגע הסיום עצמו זה מעשה שכדאי לבחון אותו".

הרמטכ"ל לשעבר הגיב לקביעה בדוח המבקר כי השר נפתלי בנט היה מבין חברי הקבינט היחידים שדרשו לקבל מידע על המנהרות. "תפקידו כחבר קבינט לשאול שאלות ואני שמח שעשה את הדברים", אמר. "אני לא נותן ציונים לאנשים".

הוא השיב לביקורת לפיה לא עדכן את הקבינט במידע ובפערי המודיעין ולטענה של בנט לפיה הוא לא היה מוכן להילחם. "תפקידי לא רק לכבוש גבעות אלא להסתכל על התמונה המלאה, זה מה שעשיתי כרמטכ"ל", אמר. "עדכנתי, סקרתי, פיקדתי, הובלתי. את הציון שלי אני מקבל מהפקודים והחיילים שמתחתיי ומהאזרחים".