לא חסרים רגולטורים. רשות השידור
לא חסרים רגולטורים. רשות השידורפלאש 90

איך הרדיו האזורי שלכם, מרוצים ממנו? כמות הפרסומות בו סבירה או עולה על העצבים?

השבוע ידונו בוועדת הכלכלה בקומבינה שתאפשר לתחנות הרדיו למקסם טוב יותר את הזמן המותר להן לשידור פרסומות. על פי הצעת החוק החדשה, במקום מגבלה של 15 אחוזי פרסומות מסך שעות השידור ביממה, המגבלה היומית תיבחן כממוצע על בסיס רבעוני בלבד, כך שבתוך כל רבעון תתאפשר לכל תחנה לבצע הקצאה של זמן הפרסום לפי צרכיה. ומה עם המטרה המקורית של המגבלה, הגנה על המאזין? הלכה לאיבוד בדרך.

הנה עוד דוגמה לרגולציה שמאבדת את עצמה לדעת. בנובמבר 2017 אמור להתפצל ערוץ 2 בין הזכייניות קשת ורשת לשני ערוצים בעלי רישיון עצמאי, אשר יתחרו זה בזה. אלא שהרגולטור מחייב אותם לשדר חדשות וגם מגדיר בתקנותיו את הדרישות המינימליות מבחינתו (וגבוהות למדי) לשידור חדשות ראויות. אך מכיוון שתקנות אלו הופכות את עלות אחזקת חברת חדשות ליקרה מדי לכל ערוץ, מצא הרגולטור עצה והתיר להם להמשיך להחזיק בחברת חדשות משותפת במשך שלוש שנים גם לאחר הפיצול. כלומר, גם כששתי החברות ישדרו בערוצים נפרדים, מהדורות החדשות בהם ושאר תוכניות האקטואליה יוכלו להישאר זהות. מה יישאר מהתחרות והאלטרנטיבה בתוכן?

כלומר, קודם המחוקק אוסר, ואז מחפש דרכים להתיר ולצמצם את שאסר. למה להשית ערימות של רגולציה ואז לשבור את הראש בניסיון לתקן את נזקיה? מה על הרעיון המהפכני לבטל אותה? לשחרר את שוק התקשורת מעולה של האסדרה (רגולציה בעברית) ולצמצם אותה למינימום ההכרחי בלבד. מי שלא יהיה טוב מספיק בניהול ובתכנים ממילא ייסגר. מדוע להתעקש על אסדרה שגם לא עובדת, גם לא נאכפת וגם מחפשים כל הזמן איך לעקוף אותה?

גם רגולטורים לא חסרים: הרשות השנייה, מועצת הכבלים והלוויין, רשות השידור. קיומם של כמה רגולטורים העוסקים בהסדרה באותו תחום ממש, יוצר כפילות מיותרת ואף חוסר אחידות. כל אחת מהמועצות קובעת כללים שונים, וגם אם הכללים זהים, לעתים הם מיושמים באופן שונה. בשל כך נוצרת א-סימטריה באסדרה המגיעה לעתים לכדי אבסורד. ולא דיברנו על עלויות הרגולציה ובזבוז כספי הציבור של כפילויות אלו.

בסוף 2014 קיבלה הממשלה החלטה על הפחתת הנטל הרגולטורי. מאז ועד היום מחפשים שלל דרכים יצירתיות להפחתתה. אז הנה לכם, כל הדרוש מבחינה טכנולוגית לביצוע מדיניות שמיים פתוחים בתקשורת האלקטרונית הישראלית, כבר נמצא כאן. מה חסר? פוליטיקאים עם אומץ.